dissabte, 7 de gener del 2023

rellegir


ENRIC IBORRA
Rellegir
La serp blanca
18|8|2022

«Algú va escriure que llegir és rellegir. Em sembla que no, que són substancialment diferents una acció de l’altra i que totes dues tenen qualitats i condicions pròpies.» Així comença Sobre la relectura, una de les entrades dels Dietaris de Miquel Pairolí. Aquest «algú» sembla prou clar que es tracta de Joan Fuster, i el que «va escriure», un dels seus aforismes més coneguts: «Només hi ha una manera seriosa de llegir, que és rellegir». Pairolí assenyala d’entrada en el seu assaig que entre els intel·lectuals la relectura té un gran prestigi, fins al punt que a partir d’una certa edat la majoria ja no solen dir que llegeixen, sinó que rellegeixen. Els fa vergonya reconèixer que han tardat tant a llegir Guerra i pau, la Divina Comèdia o qualsevol peça de Shakespeare. O, pitjor, que encara no han llegit cap d’aquestes obres il·lustres.
Per a Pairolí, el prestigi de la relectura no deixa de ser en la majoria dels casos una forma de coqueteria intel·lectual, o d’hipocresia. A més, està basada en un malentès, perquè en la majoria dels casos la relectura és, en realitat, una nova lectura. Tornar a llegir un llibre que havíem llegit fa molt de temps i que a penes recordàvem és com llegir-lo per primera vegada. I encara que el recordem bastant. El lector canvia, i acumula lectures amb els anys, que influeixen en les noves lectures i en les relectures, de manera que rellegir un llibre al cap d’un temps és llegir-ne un que és nou per a nosaltres. Potser això és una mica exagerat, però no deixa de tenir un punt de veritat. Una altra qüestió a tenir en compte és que, sovint, quan rellegim no tornem a llegir el llibre de cap a cap, sinó que anem directes a un fragment que ens interessa, o en fem una lectura a bots, fixant-nos només en aquells passatges que vam subratllar.
Aleshores, quan ha passat tant de temps, hem de parlar de lectura o de relectura? Segons Pairolí, la relectura en sentit estricte suposaria, només, tornar a un text llegit de fresc, una segona vegada després de la primera o la tercera després de la segona, no pas a un text antic, mig esvaït en el record. Pairolí acaba la seua reflexió sobre l’aforisme de Fuster amb una nota melancòlica: «la vida de lector té la forma d’un viatge cada cop més solitari i per paisatges més erms. Encara que no perdeu la il·lusió de llegir, a partir d’una certa edat fa l’efecte que les millors festes del lector ja formen part del passat, que, d’una forma o altra, la majoria de llibres sempre us n’evoquen d’altres. És empipadora aquesta sensació de repetició o de succedani». No tots els lectors, crec, comparteixen aquesta sensació. Josep Iborra, a vuitanta anys, confessava en una carta a Josep Garcia Richart que li agradaria llegir-se la biblioteca d’Alexandria, «tota sencera». Jo tinc damunt la taula de l’estudi una llista de lectures pendents, que no para de créixer. Llegir em fa ganes de llegir més, m’empenta en una mena de fugida cap endavant. Encara em falten moltes peces per a completar el meu trencaclosques.
L’assaig de Pairolí no esgota l’aforisme de Fuster. Tornem-hi, doncs: «Només hi ha una manera seriosa de llegir, que és rellegir». Per què? Amb la formulació peremptòria típica del gènere, es presenta com una asseveració incontrovertible, que no necessita ser justificada. En comptes de preguntar-se si és certa, potser resulta més útil plantejar-se què vol dir. El mateix Fuster va explicar una mica el seu aforisme en un article, El arte de leer, publicat en la revista Jano a finals dels setanta. Ha estat traduït al català i reproduït en el volum Discordances. Hi afirmava que «jo, que vaig envellint a cuita-corrents, m’incline per les relectures. M’assalta el neguit de no haver llegit “bé”, la primera vegada, un llibre decisiu, i cal tornar-hi». I deia que no hi ha prou a empassar-se una vegada Guerra i pau, El roig i el negre o El cementeri marí. Cal tornar sobre aquests textos i sobre molts altres: «cal llegir Kafka, com a mínim, tres vegades. I Quevedo, cinc. I Ausiàs March, set». Hem de suposar —siguem optimistes—, que si tornem a llegir un llibre al cap d’un temps serem capaços de llegir-lo millor. La segona lectura té un avantatge sobre la primera, perquè sabem més: hem llegit més. També és cert que pel camí es perd una cosa o altra, però deixem estar això. Una segona lectura pot ser més atenta, més intel·ligent, més concentrada: més seriosa. Si més no, hauria de ser-ho.
Tot això està molt bé, però caldria matisar que la relectura no és només una manera de llegir millor. És també, i sobretot, un mitjà de refrescar la memòria i d’actualitzar les nostres lectures per posar-les d’acord amb el que som ara i amb el gruix de lectures que hem acumulat. De la mateixa manera que els modestos estalvis del nostre compte corrent perden valor amb el temps, si no els invertim, igual passa amb els llibres que hem llegit. La relectura n’actualitza el valor que havien perdut per a nosaltres.
I, tanmateix… No tenim temps per a tanta lectura, ni tan sols per a una primera lectura de molts llibres importants. Encara menys per a rellegir-los. No vull pensar en els llibres, clàssics o no, que hauria d’haver llegit i que no he llegit; la majoria dels quals no llegiré mai. No sempre per falta de temps. Em queda també la recança que alguns dels millors que he llegit, els he llegit una mica tard. Massa tard.
Tant se val. No ens posem dramàtics. A més, no cal rellegir-ho tot. Hi ha autors que ens van apassionar en el seu moment i que ara ens cauen de les mans. O que, sense arribar a aquest extrem, ja no són els nostres autors. Josep Pla, a la vellesa, renegava de Stendhal, que havia admirat tant. Pensem també que un llibre que vam llegir i que hem oblidat no és com si no l’haguéssem llegit. Quan el vam llegir, va fer el seu paper i ens va servir per a arribar on som ara. Després, discretament, es va retirar per deixar pas i fer lloc a uns altres. L’hem oblidat, sí. O potser no tant com pensem.

 

8 comentaris:

  1. Miquel Vilardell Molsosa7/1/23 12:53

    Comparteixo molt la idea de Fuster. Potser semblarà "coqueteria Intel.lecual o hipocresia", però a mi em costa cada vegada més no trobar en les poques "novetats" que goso llegir que no em recordin lectures anteriors. Tot sovint , per molt ben escrits que estiguin, tinc la sensació d'haver perdut el temps. Dit això, ara estic amb El passatger+Stella Maris de Cormac McCarthy, i si em recorda alguna lectura és al propi Mac. A la inversa, les Guilleries del convilata Ferran Garcia , em sembla estupenda però em va fer pensar en Meridià de sang. Bon any a tothom (menys a les elèctriques , les empreses del gas, ajuntaments malbaratant llum, banca, club Bildeberg, et .)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Crec que és una qüestió de temps, del temps que fa que vas pel món, concretament, i de la quantitat de llibres que t'has empassat. Si no haguessis llegit tant, tot et vindria de nou. I després està l'ordre. Si llegeixes Guilleries sense haver tocat mai ni un McCarthy, un Stevenson, un Dostoievski o un Faulkner, pots arribar a descobrir la sopa d'all, t'ho juro. Aquestes coses passen. A mi Guilleries també em va semblar estupenda, estupendíssima, i el fenomen que vaig patir, mentre la llegia, és que tota l'estona, però tota tota, pensava en L'home que es va enamorar de la lluna, de Tom Spanbauer, d'entrada, perquè l'acabava de llegir, i de sortida, perquè són cosines germanes. Cap problema, m'agrada que em passin aquestes coses.
      El que em preocupa, com a lectora, és que, de fa uns anys, la ficció, en general, em fa bola. Em costa moltíssim. No sé pas què m'està passant. En fi, bon dia i bon any tinguem, doc.

      Elimina
    2. Ara m'ha vingut al cap, a propòsit de Guilleries, que l'obvietat del títol, és a dir, que fa referència a l'espai natural on es desenvolupa la novel·la, a mi no em funciona. Jo hi llegeixo un substantiu que ve del verb guillar, en les seves dues accepcions, fugir i perdre l'enteniment. Cada lector és un món. Vaig a prendre un ibuprofèn.

      Elimina
    3. Miquel Vilardell Molsosa8/1/23 12:45

      Totalment d'acord, tant en això de les lectures com del títol de les Guilleries. Em sembla que té més el sentit que tu hi donés, que no pas com a espai geogràfic. Mentre m'ho llegia, per les descripcions que fa, anava pensant "però on són les Guilleries ?". Com déu saber bé en Ferran, als vells totxos de geografia, Taradell estem a la "falda del Bello cerro del Montseny", i crec que les Guilleries és més amunt...Sigui com sigui, si t'oblides dels referents, és una molt bona novel.la...Desconec la que tu esmentes. Salut !

      Elimina
    4. Vaig quedar molt descansada en saber que en castellà Guilleries es titula Maleza, que és una bosquina espessa, sí, però també maldat. Tot distreu. Salut, Miquel!

      Elimina
    5. Miquel Vilardell Molsosa8/1/23 19:52

      Disculpa l'anterior entrada com "anònim", m'hi embolico molt amb tot això dels noms virtuals. No sé mai si haig de triar URL, perfil de blogger, anònim, comnpte de Google o de Barcelona, avatar o ves a saber què...Bé, només afegir que, sense que serveixi de precedent, Maleza m'agrada molt més que l'original en català, justament pel que tu dius. I afegir que coincideixo bastant amb això de que la ficció et fa bola. Dic vastant, perquè no em passa sempre, tot i que cada vegada m'hi trobo més. El problema és que no acabo de trobar, tampoc, llibres d'altres gèneres que m'entusiasmom. Aquest any que l'hem acabat, per exemple, aprofitant que em vaig rellegir - o llegir de nou, segons afirmen Iborra i companyia - la trilogia de memòries de Canetti, per primer cop em vaig atrevir amb el seu famós assaig Masa y poder, i, la veritat, sense que fos dolent, m'hi vaig avorrir bastant, i em va sorprendre menys del que esperava. Potser eren les meves expectatives altes, clar. Amb la revisió de les obres de ficció que m'han agradat molt, no em sol passar. D'aquí que, tornant al tema del post, sí que vaig cada vegada més per la relectura. I, a part de tot el que s'ha escrit més amunt, hi han motius més prosaics i inclús mesquins en l'opció de relectura, al menys en el meu cas : cada vegada tinc menys espai (i menys temps per llegir segons qué), els trobo cars i a la biblioteca - digueu-me rar - no acostumo massa a endur-me els llibres en préstexc, em fa cosa....Per cert, i nota final : l'altra dia una coneguda meva em deia que mai dels mais s'enduia un llibre de la biblioteca a casa seva, perquè, deia, "vés a saber a on se l'hauran emportat...igual al wàter i ni s'hauran rentatat les mans !". Salut !

      Elimina
    6. Molt d'acord amb la teva coneguda: en 26 anys de servei he vist coses (als llibres de la biblio) que no us creuríeu.

      Elimina
  2. Miquel Vilardell Molsosa


    ResponElimina