dijous, 8 de desembre del 2022

les històries dels altres


«La immersió en les històries dels altres cultiva la empatia. Quan llegim o escoltem com ens expliquen una història, sempre que hi hagi prou tensió en la narració, el cervell ens segrega cortisol a la sang per ajudar-nos a concentrar, i també oxitocina, una hormona que està relacionada amb l'afecte i l'empatia. El teatre i la música sempre han estat escenaris on examinem els nostres valors i considerem els nostres defectes, així com celebrem les nostres virtuts. Pensem en les tragèdies de l'antiguitat. Observem com l'heroi, negligint les seves debilitats, acaba caient per culpa d'aquest encegament. Pensem en les cançons tradicionals, sagues de traïció, orgull i assassinat. Relats sucosos i moralistes, no tan diferents dels drames televisius actuals. Tots ens donen lliçons sobre com és millor atacar el problema de viure la vida, ens esperonen a tenir més compassió per a aquells que reconeixem en les seves lluites. Les històries i les cançons ens posen en contacte amb les nostres parts millors i pitjors, ens permeten ficar-nos a la pell de l'altre i així augmentar la nostra compassió. Però tot això, en el buit, és inútil. Una història no cultiva l'empatia només en virtut d'haver estat pensada; t'hi has de relacionar perquè es torni potent; la història s'ha de llegir i la cançó s'ha d'escoltar per tal d'assolir tota la seva força.»


KAE TEMPEST. Connectar. Traducció de Martí Sales. Més llibres, 2021. P. 46-47.


2 comentaris:

  1. Ostres, com em vaig avorrir amb aquest llibre. El vaig acabar i el vaig donar.
    Zaca

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo me'l vaig pillar d'una altra biblioteca, per sort. Me'l vaig llegir (molt) per sobre, (tant) que no es pot ni considerar lectura, i el vaig tornar ràpidament.

      Elimina