dilluns, 3 de maig del 2010

es fa saber (1)



Estem a punt d'acabar temporada; un parell de lectures més i arribarà el parèntesi estival. Finito, caput.
Però a en Mitchum i servidora se'ns gira feina, perquè hem de començar a programar (programar, en el nostre cas, adquireix un significat, si més no, dubtós) què carai farem el curs que ve. De moment hem posat fil a l'agulla i ja us podem anunciar algunes lectures:

· Grans esperances, Charles Dickens.
Si recordeu, en Josep C. va manifestar el seu desig de fer un Dickens. Dit i fet. Tot i que ell va proposar el club Pickwick, nosaltres ens hem decidit per Grans Esperances. Ja veieu què en fem dels vostres suggeriments.
Són sis-centes pàgines, per la qual cosa l'hem programat per a finals de setembre; d'aquesta manera disposareu de quasi tres mesos per a llegir-lo.

Continuant amb la nostra dèria (nostra=Mitchum i Matilde) de rebre convidats especials per a fer de moderadors (alguns -càgumlagentcomsón- insinuen que ho fem per tal d'estalviar-nos feina), li hem demanat a l'Allau, dickensià de cor, capità de la nau The Daily Avalanche i il·lustre comentarista d'aquesta casa, que ens faci els honors, i ell ha dit sí vull. Gràcies, Allau, que jo no sé d'on ve ni cap a on va això de la blocosfera, però si permet que passin aquestes coses, aquests intercanvis de cromos, aquestes col·laboracions, sinergies o com se li hagi de dir, és cosa bona i haurem de postular la canonització de Marshall McLuhan i blablabla. Farem festa grossa.

· Suite francesa, d'Irène Némirovsky. Nascuda a Kíev al si d'una família jueva. Arran de l'ocupació alemanya, es va refugiar en un poble de Morvan, però va ser detinguda pels gendarmes francesos, i més tard assassinada a Auschwitz, l'estiu de 1942. La seva filla gran de tretze anys, Denise, durant la fugida es va endur una maleta amb una relíquia dolorosa: el darrer manuscrit de la seva mare, Suite francesa, inèdit fins fa ben poc.
La sessió anirà a càrrec de la Isàvena Opisso, bibliotecària, parroquiana de la Triadú, i, quan la feina li ho permet, tertuliana entusiasta del club de lectura. Un goig, això que els lectors de la casa agafin les regnes del club. Una meravella. Gràcies pel teu oferiment, Isábena.

· Jakob von Gunten, Robert Walser. Va estudiar per ser empleat de banca. Va viure a Stuttgart, Zuric i Berlín, on va col·laborar a diversos diaris i va escriure tres novel·les. El 1913 torna a Suïssa, on continua escrivint. Pocs anys després, comença a patir crisis d'angoixa i al·lucinacions, i el 1929, per iniciativa pròpia, ingressa en un sanatori mental. Mor el dia de Nadal mentre passeja tot sol.

Sinopsi:

El jove Jakob von Gunten, procedent d’una vella família aristocràtica, s’inscriu per voluntat pròpia en una escola de criats, fugint de les comoditats i l’aburgesament de la seva condició social. La vida a l’Institut Benjamenta, sense altre mètode pedagògic que el propi manual de l’escola i on l’única lliçó que s’hi imparteix és la de la humilitat i l’obediència més absolutes, es converteix aviat per a Jakob en un camí d’autèntica renúncia personal.

En aquest cas hem abusat de la confiança de Pep Paré, professor de llengua i literatura a l'IES Jaume Callís, dramaturg i crític literari.


...continuarà.


32 comentaris:

  1. I.O., ens hauríes d'aclarir com et dius!!!
    Isábena, Isàvena, Isàbena...

    ResponElimina
  2. amb aquest programa gairebé que m'empadroni a Vic, o teniu la cosa molt plena? ^^

    ResponElimina
  3. No cal que t'empadronis a Vic, Clidi. Amb un certificat mèdic on consti que has llegit El procés de Kafka n'hi ha ben prou!!
    Res de tot això, ja ho saps. No cal que et digui que el reducte de nàufrags estrafolaris que es reuneix a la biblioteca cada darrer dimarts de mes estaria encantat de comptar amb la teva presència, que casa nostra és casa vostra, si és que hi ha cases d'algú...

    ResponElimina
  4. Vaig a demanar el cerificat kafkià. La veritat és que aquesta idea donaria per a fer un relat "a la manera" de Kafka...

    Per cert: dels tres, em quedo amb Walser. Com que serà el darrer, potser ja tinc el certificat compulsat.

    ResponElimina
  5. Tu,aprepara't, Lluís, que aquest cop te n'has lliurat, ara, a tu et caurà un Perucho com em dic Matilde Urbach. És una amenaça formal.

    ResponElimina
  6. Gràcies a vosaltres per la part que em toca.

    I als possibles lectors de "Grans esperances" els diré que són 600 pàgines, però es llegeixen en un no res. Paraula d'honor!

    ResponElimina
  7. Allau, com diria Vicky, el víking, estem entusiasmats!!!

    ResponElimina
  8. Si veieu en Pep Paré doneu-li records i digueu-li que de tan en tan passi a veure'm coi, que no compra llibres o què passa, que no llegeix aquest noi? joder, es que la gent s'omple el pap de que llegeix i no apareix mai per aquesta casa (ja entenc que hi ha altres opcions, i més assequibles, però on trobareu un llibreter tant ditxaratxer com JO?)

    ResponElimina
  9. Ho sento, pel maig cada dia un raig i ja estic de mal humor!

    ResponElimina
  10. Ara, un cop baix, PV, d'aquells d'escombrar cap a casa: a veure si resulta que la gent tira de biblioteques, per exemple?
    És broma. Res de competència deslleial, tasques complementàries, que les biblioteques són una gran eina per remenar gèneru sense haver-se de gastar (de vegades amb un risc considerable de no encertar-la) 20 leurus pel cap baix. Ara, després hi ha coses que un lector vol tenir a casa. Llavors, cap a saludar a en PV.

    ResponElimina
  11. A les amenaces formals cal respondre amb respostes formals. Has de saber que si em fas parlar de Perucho ho faré amb plaer, és clar. Però no seria gaire "convencional". Tampoc no m'hi presentaria disfressat de vampir de Llers, però quasi.
    En tot cas, felicitats per una biblioteca tan oberta.

    ResponElimina
  12. De convencions, Lluís, molt em temo que anem tots ben servits, així que l'oferta d'encrespar els pentinats, i que sortim tots ben escabellats de la sessió, encara és més temptadora.
    Si vens vestit de vampir et dono sis eurus.

    ResponElimina
  13. Vinc de vampiressa i que siguin deu? Conyes a banda (o no) pot estar molt bé.

    ResponElimina
  14. Dotze!! És la meva darrera oferta.

    ResponElimina
  15. en walser! deveu ser l'únic club de lectura que té els pebrots de programar-lo

    val la pena que recomani Vertigo d'en Sebald com a lectura complementària?

    ResponElimina
  16. Sí, sí que val la pena, Lluís Anglada. Aquí en treiem profit de tot!!
    Demà, la segona part de la programació.

    ResponElimina
  17. miquel hyde3/5/10 17:35

    dickens m'entusiasmava fins que vaig intentar rellegir "oliver twist","grans esperances" i "david copperfield" i no vaig arribar ni a la meitat...no seré jo qui li discuteixi la categoria de clàssic ; està bé fe-lo en un club de lectura.

    em sap greu per en Pep Paré, que me l'aprecio, però Walser em sembla un descobriment oportunista d'algun editor espavilat que necessitava trobar algun autor amb els drets de publicació caducats i com que resulta que li agradava a Kafka doncs vinga, som-hi tots, "ooooh, quina maravella...!" d'escriptors taradets n'hi ha millors que ell, oi ?

    una altra opció per no anar a llibreries - i potser tampoc a biblioteques - és que, a mida que un lector es fa vell, juga sobre segur i ja en té prou amb rellegir els llibres que té per casa.

    ResponElimina
  18. Friso perquè sigui demà i llegir la resta de la programació!!!

    Tonàs, sou un programadors "collonuts"!

    SU

    ResponElimina
  19. Au, Hyde, té vint euros i ves a fer un volt. Trosdetallabonrollo.
    [ja li has dit al papà allò que et vaig dir que li diguessis...?]

    ResponElimina
  20. Som uns programadors carregats de bona voluntat, Su, això sí que ho tenim!

    ResponElimina
  21. Jo també vull anaaar i escoltar a l'Allau parlant de Grandes Esperanzas, ai! Mire no vaja a ser que encara acabe per visitar Vic en juny, hauré d'anar a vore a Santa Joaquina de Vedruna, que va ser la fundaora del meu col·legi i era de Vic i mos portaven allí d'excursió de quan en quan a vore sa casa.

    ResponElimina
  22. Comtessa, l'Allau actua a Vic el 28 de setembre; apunti-s'ho a l'agenda.
    Anda, mira, una vedruna. Doncs si ve pel juny, li farem una ouija popular a la Quima a veure si se'ns apareix i ens mostra el camí i tot alló.
    Jo també tinc un passat a ca les sores; les meves es deien Dios y sus hermanas.
    No, las hermanas del amor de dios, i a les nenes ens deien les adedis. Pa cagar-se, ja ho sé.

    ResponElimina
  23. miquel hyde4/5/10 17:20

    el bon rotllo deixa'l per als spots de coca-cola, matilde !!
    la bona literatura sempre té un punt de desfici revulsiu.

    ResponElimina
  24. Miquel V.4/5/10 17:37

    Sí, l'heterònim me n'ha parlat, Matilde. Crec que justament per fer honor als meus noms, l'ideal seria Jekyll i Hyde de Stevenson.
    Ara, també fa temps que m'agradaria que en algun club de lectura es llegís Maupassant o Céline.
    També he pensat, alguna vegada, en una mena d'experiment, o club de lectura paral.lel, i intentar muntar, al llarg de quatre mesos, una lectura del "Quartet d'Alexandria" de Lawrence Durrell.

    ResponElimina
  25. Estic d'acord en això de la literatura i el revulsiu i el desfici, Hyde.

    I aquí no es poden dir MAAAAARQUEEEESSSS! i menys de refrescos imperialisteeeeeeesss!!!!
    Au.

    ResponElimina
  26. Miquel V.,

    Sí a tot (per la part que em toca).
    Experiment inclós. Perfecte. I paro, que m'agafa bonrotllo i en Hyde s'emprenya.

    ResponElimina
  27. miquel hyde4/5/10 20:14

    toooooot el que es ven és imperialistaaaaa en potència...
    coneixes algun fabricant del que sigui que només ho vulgui vendre per als del seu país ???
    a més, el capital no té nacionalitat, ni ideologia, ni entranyes...el diner és el diner.
    ah, i en certa manera, HYDE és una marcaaaaaa !!!!

    ResponElimina
  28. miquel hyde4/5/10 20:15

    i me n'oblidava :
    M'ENCANTAAAAAAAAA AQUESTA PRIMAVERAAAA !!!!!!

    ResponElimina
  29. Així és com m'agrades Hyde, de bon rotllo!

    ResponElimina
  30. I jo que ja m'he posat a mirar cases rurals boniques pels voltants de Vic... Que des del vint de setembre estaré de vacances, lalalalala!

    ResponElimina
  31. ...ei Àgueda si vols et dono l'adreça d'una casa rural al poble més maco del món a només vint minuts de Vic...

    ResponElimina
  32. Ai MU i Robert, que Àgueda sóc jo però sense el títol nobiliari, que vaig firmar des de l'adreça séria, Robert digues digues

    ResponElimina