divendres, 15 d’octubre del 2010

llegim en veu alta


La lectura és una activitat que s’acostuma a practicar en solitari i en silenci però, fer-ho en veu alta també pot ser util per diferentes raons.
Des de fa un parell d’anys a la biblioteca es realitza un club de lectura en veu alta i aviat se’n faran un parell més dirigits a col•lectius amb necessitats especials. Aquest tipus de tallers no són nous i, tot i que la majoria estan destinats a fomentar la lectura entre els joves i nens, dels beneficis de la lectura en veu alta en pot gaudir tothom.
A la xarxa trobareu informació d’associacions que realitzen aquest típus d’activitat, podreu comprobar les seves estratègies i objectius per exemple a http://www.rollingreaders.org/.
La lectura en veu alta comporta enormes beneficis, tan pel qui llegeix com pel qui escolta.
Alguns dels beneficis que la lectura en veu alta proporciona segons Rolling Readers USA són:
-Exercita la imaginació
-Aporta coneixements conceptuals (colors, formes, sons, lletres, números)
-Desperta idees noves i conceptes culturals permetent que es desenvolupi la curiositat i la capacitat crítica.
-Proporciona informació i comprensió del mon.
-La lectura en veu alta pot eliminar la falta de concentració, al temps que, l’escoltat augmenta la comprensió
-Quan escoltem, millorem la nostra capacitat d’autoexpressió. L’aprendre vocabulari nou,faciliita poder expressar les nostres idees i sentiments. Dites habilitats per comunicar-se són crucials per l’èxit en la vida


Que permet la lectura en veu alta?
1. Articular el text amb la pròpia experiència. Un text evoca als lectors episodis viscuts o coneguts a través dels relats dels altres; d’aquesta manera el nou text cobra un significat particular per cada membre de l’auditori.
2. Incorporar vivències i experiències alienes. L’intercanvi entre l’auditori permet contrastat les pròpies vivències amb les dels altres, enriquint així el propi text.
3. Discutir, contrastar, opinar. Les situacions i els personatges del relat originen diferents interpretacions que permeten un intercanvi profitós.
4. Accedir a obres que, d’altra banda, potser mai hi accediriem sols.
5. Superar la por i augmentar l’autoconfiança si tothom intervé sense sentir-se condicionat.
6.Desfer-se de prejudicis i reflexionar. El debat afavoreix una actitut reflexiva i escoltar atentament ens permet gaudir plenament del texte..

6 comentaris:

  1. Robert, no sabia que exisstien club d'aquests. A mi m'encanta llegir en veu alta. Contes a les meves filles, fonamentalment.
    Recordo fa anys haver llegit als meus pares capítols d'algun llibre, em sembla recordar per exemple la versió impresa d'aquella sèrie Cosmosde Carl Sagan, que va fer fa mil anys (moment nostàlgic).

    ResponElimina
  2. Com l'Eulàlia, els vaig llegir als meus fills cada vespre durant molts anys, primer contes, després altres llibres, com El meravellós viatge de Nils Holgersson o El món de Sofia, cosa que permetia el diàleg també. Vaig aprendre molt en aquell temps dels meus fills i d'aquesta activitat totalment recomanable :)

    ResponElimina
  3. Molt interessant. El meu pare adora que li llegeixi en veu alta. Recordo grans moment llegint capítols de Bouvard i Pécuchet. Ell no té cap problema de salut més enllà que té seixanta anys, duu ulleres (segurament menys graduades del que necessitaria) i que és un lector més aviat mandrós. A part d'aquesta anècdota, recordo grans moments de petita amb uns K7s fantàstics que eren el Petit Príncep. I una última cosa, els meus apunts al blog sempre els llegeixo en veu alta per veure si funcionen. És com un examen. I no m'ho he inventat jo, en Flaubert es veu que ho feia també i no en veu baixa sinó a crits.

    ResponElimina
  4. òndia! per casa encara volten vinils amb contes! al meu germà i a mi ens encantaven :) m'hi has fet pensar Marta :)

    ResponElimina
  5. gràcies a totes pels comentaris, jo també crec que aquests tallers són molt útils i divertits, al final la lectura es converteix en una activitat molt creativa....també conec gent que es passa moltes estones (treballant, conduint) escoltant novel·les narrades per veus automàtiques o personals i sempre em pregunten, això és llegir?....mai els he dit que no.
    una abraçada i boncapdesetmana

    ResponElimina
  6. Veí de les Corts15/10/10 21:05

    Els de la foto sembla que més que llegir no volen veure-li la cara al diable!
    Al meu gat també li llegeixo en veu alta. És més lector de filosofia, perxò. Una mica feixuc, quan tornes de la feïna. Encara que més val això que res, no?

    ResponElimina