diumenge, 20 de febrer del 2011

un viatge agosarat


Marcel Schwob. Viaje a Samoa. Valdemar, 1996.

Marcel Schwob no va ser mai un gran viatger, de fet, només l’admiració cap a Stevenson, amb qui havia mantingut una interessant correspondència, el va fer pujar a un vaixell i navegar enllà enllà per retre-li homenatge. De fet, diuen, que quan va tornar a casa no va sortir mai més de viatge.

A la contraportada d’aquest deliciós llibre es pot llegir:
Seducido por la obra y la vida aventurera de Stevenson, Schwob (Chaville,1867-París, 1905), autor de culto al que sde deben raras obras maestras como Vidas imaginarias o el libro de Monelle, comete en 1901 la mayor locura de su vida: ignorando su delicado estado de salud, se embarca en compañia de su inseparable Ting, en el vapor “Ville de la Ciotat” ¡rumbo a Samoa!. Inicia entonces una correspondencia continua –como un salvador hilo de Ariadna, como un íntimo diario de a bordo- con su amada Marguerite, y en ella le relata las pericpecias, anécdotas y penalidades de la travesía, y describe los cambiantes paisajes exóticos que descubre a cada paso a lo largo de aquel tortuoso y agotador viaje en barco a las antípodas.


També fan referència a aquest viatge altres autors, com per exemple Roberto Bolaño a la seva monumental 2666 segons podem llegir aquí.

[...] Marcel Schwob, que tenía una salud igual de frágil, en 1910 había emprendido un viaje en peores condiciones para visitar la tumba de Stevenson en una isla del Pacífico. El viaje de Schwob fue de muchos días de duración, primero en el Ville de La Ciotat, después en el Polynésienne y después en el Manapouri. En enero de 1902 enfermó de pulmonía y estuvo a punto de morir. Schwob viajó con su criado, un chino llamado Ting, el cual se mareaba a la primera ocasión. O tal vez se mareaba si hacía mala mar. En cualquier caso el viaje esuvo plagado de mala mar y de mareos. En una ocasión Schwob, acostado en su camarote, sintiéndose morir, notó que alguien se acostaba a su lado. Al volverse para ver quién era el intruso descubrió a su sirviente oriental, cuya piel estaba verde como una lechuga. Tal vez sólo en ese momento se dio cuenta de la empresa en la que se había metido. Cuando llegó, al cabo de muchas penalidades, a Samoa, no visitó la tumba de Stevenson. Por un lado se encontraba demasiado enfermo y, por otro lado, ¿para qué visitar la tumba de alguien que no ha muerto? Stevenson, y esta revelación simple se la debía al viaje, vivía en él.

6 comentaris:

  1. En Marcel Schwob és un personatge que ha quedat a la segona fila, però amb peces molt interessants. De tant en tant repasso "La cruzada de los niños" (així, en castellà), que em sembla un text molt contemporani.

    ResponElimina
  2. Hi ha una bonica (curiosa, si més no) història sobre "Vidas imaginarias" (així en castellà) de l'Schwob. Conec una noia (bé, crec que ja és una dona) a qui la mateixa persona (un noi) l'hi va haver de regalar dos cops.
    El primer exemplar va desaparèixer, es va fondre. De tant en tant, encara el busco, dins del quartet aquell de Col·lecció local de la Triadú, que allà va ser on es va esfumar.

    ResponElimina
  3. Ah, i posats a recordar, el mateix dia de la desaparició de l'Schwob, un company de feina de llavors, va trobar a faltar una fotografia d'un gos que es deia Muni (o una cosa així), fent un posadito (el gos) en una cala de Menorca.
    El mateix dia, al mateix lloc. Coses de la Triadú.

    ResponElimina
  4. Ah, i jo, si dic Schwob, me'n vaig de pet a una escena de la pel·lícula Roma d'Alfredo Aristarain.
    La cosa passa en una llibreria de la calle Corrientes. Aquí ho expliquen.

    ResponElimina
  5. Matilde, si vols te'l regalo, el tinc, i em va fer trempar durant algun temps, ara ja no m'interessa. (Parlo de "Vidas imaginarias").
    També he llegit "Le Livre de Monelle".
    Però...

    Fgt

    ResponElimina
  6. Ja el tinc, gràcies, fgt, un noi me'l va haver de regalar dos cops.

    ResponElimina