dissabte, 18 de juny del 2011

l'àngel del progrés


Paul Klee, Angelus Novus, 1920. Aquarel·la, 31,8 x24,2 cm.

Dissabte de setmana cossera (per a mi) i de cap de setmana llarg (per a la majoria dels qui han de treballar per a viure, tenen edat de fer-ho, i feina, és clar), que dilluns és festa. L'Ester-sense-hac i jo som a peu del taulell. No vindrà ningú, li dic. No durant les dues primeres hores. Val més que mirem d'ocupar-les. O això o anar fitant el rellotge cada dos minuts per tal de comprovar que, efectivament, han passat dos minuts. Com que aquesta setmana ha arribat el lot mensual de llibres i encara tenim prou fato, ens decidim a donar-li una empenteta. Folrarem al taulell. Dit i fet, que folrar ens dóna pau. Oita, el llibre dels indignats. Llavors, l'obres i trobes una aquarel·la:

Por supuesto, existe otra concepción de la historia. Los progresos alcanzados por la libertad, la competitividad, la carrera del "siempre más", todo esto puede vivirse como un huracán destructor. Es así como representa la historia un amigo de mi padre, el hombre que compartió con él la labor de traducir al alemán En busca del tiempo perdido, de Marcel Proust: el filósofo alemán Walter Benjamin. Él sacó un mensaje pesimista del cuadro del pintor suizo Paul Klee Angelus Novus, en el que la figura del ángel abre los brazos como si quisiera contener y ahuyentar una tempestad que él identifica con el progreso. Para Benjamin, quien se suicidó en septiembre de 1940 para huir del nazismo, el sentido de la historia es la marcha inevitable de catástrofe en catástrofe."
Stéphane Hessel. ¡Indignaos!. Destino, 2011. P. 29.

Vet aquí l'ham. I el pico, és clar; me l'empasso, de fet, oitant com si. Resulta que Benjamin va ser el primer propietari d'aquesta aquarel·la de Klee; la va comprar el 1921. Fins aquí la ciència, ara ve la ficció. Ho dic perquè he trobat informacions contradictòries. Uns afirmen que Benjamin, abans d'enfilar el camí cap a Port Bou, fugint de la Gestapo, la va confiar a Georges Bataille i que, per tant, l'aquarel·la es va quedar a París. D'altres, per contra, volem creure, sense cap mena de fonament, més estètica que formatge - ja ho va dir aquell: la veritat també s'inventa- que el quadre el va acompanyar fins a l'hotel de Port Bou on es va suïcidar el 27 de setembre de 1940. Així doncs, si per atzar obriu la nostra maleta de Benjamin, la que va arribar a aquella habitació d'hotel, hi trobareu unes mudes, uns escrits -les seves tesis sobre el concepte d'història- i l'Àngelus Novus de Klee.

"Hi ha un quadre de Klee que s'anomena Àngelus Novus. En ell veiem un àngel que sembla allunyar-se d'alguna cosa mentre la mira fixament. Té els ulls desorbitats, la boca oberta i les ales desplegades. Aquest és l'aspecte que ha de mostrar necessàriament l'àngel de la història. El seu rostre està tornat cap el passat. On se'ns presenta una cadena d'esdeveniments, ell només veu una sola i única catàstrofe, que no deixa d'amuntegar ruïnes sobre ruïnes que són llançades als seus peus. Voldria aturar-se, despertar els morts i reparar allò destruït. Però des del Paradís bufa una tempesta que s'ha aferrat a les seues ales, tan forta que ja no pot tancar-les. La tempesta l'empeny irresistiblement cap el futur, al qual li dóna l'esquena, mentre que enfront d'ell les ruïnes s'amunteguen fins el cel. Aquesta tempesta és allò que anomenem progrés."
Walter Benjamin. Tesis sobre la filosofia de la història (IX)


I ara, la remor; la que m'arriba de l'altra banda del taulell. S'acosta el moment de tancar barraca, m'hi jugo el coll. Un quart i mig de dues -me l'hi torno a jugar-, sense rellotges ni posicions del sol en el firmament que valguin. De fet, en els horaris d'atenció al públic només hauria de constar l'hora de tancament, penso. Sí, l'hora (inefable) de les urgències lectores. Precisió suïssa.


11 comentaris:

  1. Els textos de Benjamon tenen una força magnètica fascinant, i la forma d'analitzar la història m'agrada molt... però llegint-lo penses que aquest home no podia viure, vaja, que això del suïcidi potser era la solució previsible. Toca els nassos que fos fugint de la Gestapo, això sí.

    ResponElimina
  2. Encara és hora de saber si es va suïcidar o el van pelar.
    Portem uns quants suïcidis, al club de lectura. Dit així, sembla que els assistents cauen com mosques, però no. Afortunadament.
    Hi ha el de la Plath, per exemple i per citar-ne algun, on la cosa s'embolica amb una patologia mal resolta, crec. Aquesta és una mena de suïcidi, i després estan els que jo denomino "suïcidis lúcids". El d'en Benjamin, cas que ho hagués set, en seria un. I el d'en Zweig, un altre. A tots dos se'ls va entravessar la història, la grossa, la que s'ha d'escriure amb la retòrica de les majúscules: LA HISTÒRIA, eixa dona. I això ha de ser molt refotut, vinga amuntegar ruïnes sobre ruïnes.
    No sé.

    ResponElimina
  3. A mi el suïcidi que em va captivar durant força temps va ser el de Gabriel Ferrater. Va dir que es suïcidaria als cinquanta anys perquè no volia arribar a vell; no suportava la olor de vell. Quan vaig arribar als cinquanta i vaig comprovar que no m'havia suïcidat, vaig començar a buscar excuses per seguir vivint. En certa manera fer-se vell consisteix en això, en justificar-se per anar vivint.

    ResponElimina
  4. Molt xungo, el d'en Ferrater i aquella bossa d'escombraries. Des que ho vaig saber (la manera, vull dir) cada cop que la canvio -la bossa de la meva galleda de la brossa, vull dir- penso que allà, al fons de tot, hi ha la mort. Ja em diràs tu.
    [estic plagiant a en Cortázar, i sense gràcia, val a dir]

    ResponElimina
  5. Viure mata més que el tabac, però jo li he agafat el gustillo, i m'agradaria arribar a vella, però com el meu avi, noranta sis, a punt dels noranta set, cap clar, carrosseria impecable, i tot plegat un dia pum, i ja està... Una vida inútil, com totes, però una bona vida. Ya te digo.

    ResponElimina
  6. Doncs mira, des que vaig conèixer el "mètode Ferrater" que a mi també em fan cosa les bosses aquestes, de veritat. A banda que el punyetero va complir la promesa: 50 i prou. I això també impressiona molt.

    ResponElimina
  7. Sí que impressiona molt, sí. Sobretot perquè m'hi vaig acostant. Falta poc i s'ha d'obrir tant la boca per dir cinquanta. CinQUANta. Uf.

    ResponElimina
  8. Ostres, acabo de trobar això, i m'ha agradat molt perquè parla d'allò de les vides inútils:

    "Què importava que hagués dut una vida estúpida? Tothom que té dos dits de front sap que està portant una vida estúpida, inclús mentre l'està vivint. Qualsevol amb dos dits de front sap que està destinat a portar una vida estúpida, car no existeix cap altra mena de vida"
    Philip Roth. El teatre de sabbath.

    Miquel V., gràcies. Ja saps d'on ho he tret.

    ResponElimina
  9. Miquel V.19/6/11 14:04

    De res, Matilde. Però el mèrit és del propi Roth, i està cap al final de la seva novel.la, la seva obra més estripada, però mestra, almenys per a mi. Vaig agafar-lo per encapçalar el relat que us vaig fer arribar perquè el primer títol que l'hi vaig posar era "La vida estúpida".Per tant, hi anava com anell al dit...i ara que me n'adono, em sembla que m'agrada més.
    D'això dels suïcidis d'escriptors, a part del de Ferrater que comenteu vosaltres, sempre he pensat que era molt brutal, encara que més "clàssic" i dintre de tot "normal", el de Hemingway i la seva escopeta de caça.

    ResponElimina
  10. La vida estúpida sona bé, tan real.
    Quant al suïcidi de Hemingway, massa sang, pel meu gust. És que sóc molt maruja i ja m'he vist, Cillitbang en mà, mirant d'arreglar el merderàs.
    Aquest Roth no l'he llegit. Falti. M'hi hauré de posar.

    ResponElimina
  11. Ah, i pel que fa a això del mèrit, no s'ha de menystenir a qui tria el fragment d'un text d'altri. El mèrit de triar no té gaire anomenada, però és un acte de creació enorme!! En fi, ni cas.

    ResponElimina