dimarts, 11 d’octubre del 2011

paraula d'il·lustrador



El pont dels afamats

Bo és que l'atzar regeixi les decisions impossibles. Llegint el que anava llegint de la Nothomb vaig considerar no anar més enllà de la imatge de la xocolata; que, després, necessitaria déu i ajuda per a il·lustrar la Fam de l'Amélie davant d'aquell xàfec de possibilitats que començava a caure'm al damunt.

Així, just en el moment on, sense transició, el pròleg s'esvaeix per iniciar una progressió biogràfica a partir del Japó, vaig tancar el llibre per córrer al súper a la recerca d'una rajola de xocolata que no tingués la marca gravada a les preses.
Per sort, els de la VALOR ofereixen una negra 70% immaculada, de la qual vaig treure'n profit fins de l'embolcall; com quan del paper de plata en feia rius de pessebre. (Excepcional cas d'una il·lustració assaborible amb exactitud!) Si hagués avançat més en la lectura és ben probable que la tria hagués sigut una altra i el disseny més autobiogràfic.

Perquè puc afirmar que recordo bé a l'Amélie. Pot semblar extraordinari però mai he oblidat a aquelles dues nenes que, mentre el seus pares carregaven un cotxàs, es dedicaven "joioses" a fer l'espagat en mig de la vorera est del Central Park.
A l'estiu del 1977, camí de Mèxic, vam passar uns dies a Nova York. Jo tenia divuit anys, edat suficient per a agafar-me una tarda lliure, i, empés per unes conviccions muntanyenques que encara mantinc, vaig dedicar-la a la travessa del Central Park. En retornar per la vorera del Guggenheim és quan vaig veure a les dues Nothomb assajant ballet al mig del carrer. (Vero i punt!)
És clar que nogensmenys hauria pogut decantar-me per una fam geogràfica sense remei, iniciada com la de l'Amélie als 5 o 6 anys. La d'arques i lleixes farcides de mapes, la d'hores glorioses sobrevolant un món impecable; impecable damunt del paper. Si només llegir el primer rengle de la Fam ja tenia obert el McNally per les seves pàgines pacífiques!
Dic dels 5 kg d'atles que, al 1996, vaig comprar al paradís dels golafres del paper imprès, a la Barnes del 122 de la Fifth Avenue.
(Pensament Nothomb: ¿No hauria sigut molt pitjor que els de l'11 de setembre haguessin tingut com objectiu el Metropolitan o la llibreria Barnes, la possible World's largest bookstore que anuncia el seu rètol? I quina sort que escollissin la postal!)

 I també hauria pogut interceptar a l'Amélie a la Xina. No a l'infern cultural que va haver de patir sinó en aquella precisió seva: "Tot el que la Xina tenia de realment xinès ens encantava."   No amagaré la meva passió sens fi ni fons pels clàssics xinesos: en filosofia i en mística, en poesia o pintura. La descoberta de què la majoria d'aquests clàssics mil·lenaris són d'orígens perifèrics al mandarinat pequinès sempre m'ha fet pensar en la realitat del meu país. Perquè, en qüestió de països, no tinc els comprensibles dubtes identitaris de la Nothomb; aquell rosegador dubte de l'emigrant elevat, en el seu cas, a la màxima potència. Sé prou bé que sóc d'aquí..., o, tal vegada millor expressat, d'un aquí perdut.

Se'ns veu tant feliços a les ribes del Ter, amb la mare i ma germana, propers a un Pont de Sau fa dècades sota les aigües!

Això d'escriure sembla que deu ser cosa d'afamats que no acceptem que ens neguin els ponts.

Jordi Girbén i Maurício



6 comentaris:

  1. Una precisió: la xocolata és la VALOR negra 70% sense sucre; que la normal sí porta la marca.
    Una cosa que es nota en aquests apunts és que no tenia encara idea que el tema de fons era la salut mental. Pot ser que sabent-ho la cosa hagués pres un altre rumb.
    També vull afegir que aquesta mossa, l'Amélie, adora la càmera i que de retrats seus a la xarxa se'n troben a carretades.

    La foto familiar no és elecció meva sinó de la memòria formidable de la MU, que res va trigar a recuperar-la dels fons del meu bloc.

    ResponElimina
  2. Segurament la cosa hagués set diferent, si haguessis sabut això de la salut mental, Girb. Però com que el llibre només és l'excusa, i de parlar de la malaltia se'n cuidarà una psicòloga (el dia de la trobada), jo m'estimo més la lectura "neta". Nosaltres ens afegim a la convocatòria amb el nostre patrimoni, els lectors, però la malaltia és cosa de metges.

    Quant a la mossa, és d'aquells casos on l'escriptor esdevé personatge i al final no saps on comença un i on acaba l'altre.

    I ara que em torno a mirar l'il·lustració, penso que és una sort comptar amb algú capaç de fer sortir d'un llapis -d'allà on jo tan sols puc treure punta i para de comptar- les impressions que li ha suscitat una lectura. És un luxe i tu un clubaire d'honor.
    I com que la sort no ve mai sola, em temo que aquest mes podrem sentir la veu del traductor de la novel·la, en Ferran Ràfols Gesa, perquè pa mi que traduir ha de ser, per força, una manera diferent de llegir. Res, que ens haurem de resignar a la nostra sort!!

    ResponElimina
  3. Matilde Urbach, la memoriosa.

    ResponElimina
  4. Dr. Vilardekyll11/10/11 14:05

    Un amic meu,amb qui fa molts anys discutia la manera poc sistemàtica que els aprenents d'escriptors i estudiosos de la literatura, en general, tenen de llegir, m'ha fet recordar que -sense menystenir la Nothomb, ni molt menys - hi ha una obra fonamental sobre les qüestions que, em sembla, ella posa en el llibre -no l'he llegit, perdoneu - i que és "Fam " de Knut Hamsun (crec que tu Matilde vas esmentar-la un dia aquí). És una fam més prosaica i en la primera accepció del terme, però és una novel.la punyent, en que l'autor pren la fam com una mena d'enfoc de l'existència, ansiosa i desesperada.

    ResponElimina
  5. Ai, Doctor, digues al teu amic que encara no ho ha vist tot sobre maneres poc sistemàtiques de llegir. Sort que nosaltres no som ni aprenents d'escriptor ni allò altre que dius.
    Un dia d'aquests -demà passat, per exemple- en parlarem, de la Fam de Hamsun. L'esmentarem, si més no. Ha de constar en l'acta.

    ResponElimina
  6. Girb,
    Hi ha un comentari, el que no escriuré mai, que va sobre aquesta foto familiar i Sau i els ponts (i els pobles sencers, per què no) engolits per les aigües i els ponts nous, els dels afamats. No l'escriuré mai, perquè no pertany a la ficció, però és el bo. I MUac!

    ResponElimina