dilluns, 27 d’agost del 2012

fàbriques de somnis sexuals, diuen


Va començar a la biblioteca, amb Kant. Les biblioteques són fàbriques de somnis sexuals. La llangor t’hi porta. El cos ha de trobar la posició –una cama creuada, el palmell on et recolzes, una esquena que s’estira- però no té res a fer. T’hi porten la lectura i l’anar aixecant els ulls del text; el cervell es desentén del llibre i se’n va cap a una cuixa o un colze, real o imaginat. La penombra de les lleixes t’hi porta, perquè suggereix coses amagades. L’olor seca del paper i de les cobertes t’hi porta, i molt possiblement l’olor de cola vella també. No era un Kant difícil: la Crítica de la raó pràctica, molt més senzilla que no pas la pura, però jo tenia vint anys i la pràctica ja era prou difícil, i ell es va acotar cap a mi per veure quin llibre llegia. L’alè càlid, la barba, molt a prop. La camisa blanca del professor B., l’espatlla a dos centímetres de la meva. Em vaig enravenar tota, però no vaig dir res. Llavors ell va llegir alguna cosa en veu molt baixa, però l’única paraula que vaig entendre va ser tutela. La va dir lentament, emfasitzant cada síl·laba, i ja vaig ser tota seva. La cosa va acabar malament, com se sol dir, sigui qui sigui qui diu aquestes frases, però la mirada d’ell quan em despullava –“No, primer la brusa. Ara la faldilla. A poc a poc”-, els dits llargs que es movien lentament pel meu pèl púbic i que després s’enretiraven, burxant-me, somrient, fent-me desesperar; aquells plaers libidinosos de la biblioteca un cop tancada els guardo molt bé a la memòria”.
Siri Husvedt. L'estiu sense homes. Traducció de Ferran Ràfols Gesa. Empúries, 2011. 


P.S.: Fragment pillat del bloc Tinta xinesa, de Biel Barnils. Xivatasso de M. Vilardell.


10 comentaris:

  1. sant tornem-hi, que no ha estat re.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vistes les possibilitats del lloc de treball, no t'hauria de fer gens de mandra.

      Elimina
    2. Tens raó, vaig a depilar-me, que començo aquesta tarda!
      (D'això...una cosa et volia demanar...Saps si ja han tornat a matar a en Chanquete?)

      Elimina
    3. Vint-i-cinc cops des que m'ho vas preguntar la darrera vegada. En Chanquete tendeix a morir. De forma natural.

      Elimina
    4. Pobre home, això seu ja és com lo del Bill Murray i el dia de la marmota.

      Elimina
  2. Fàbriques de somnis sexuals. No t'hi poses pas per poc, tu!

    Ben tornada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai, no sé, Ferran. Ja sóc al taulell. I amb un Kant, com diu la recepta. I res. No funciona.

      Elimina
    2. Ah, me'n descuidava: ben trobat!

      Elimina
  3. L'home amb el qual està casada la Siri diu que cadascun dels cònjuges es tanca durant tot el matí a escriure, i que al migdia surten, dinen plegats i fan la llista de la compra, que duen a terme a la tarda. Ara imaginava el moment de la sortida, quan l'un a l'altre es pregunten:
    -I tu, què has escrit?
    -Jo, una cosa sobre Kant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I amb aquell somriure tonto a la carona, la molt pura. Ai, no, que era la pràctica, perdó.

      Ara m'has fet pensar en la dona que va estar casada (abans) amb l'home amb el qual està casada (ara) la Siri: Lydia Davis, es diu. Ho dic perquè en Robert es va comprar els Cuentos completos a instàncies d'en Ferran Genís i no fa més que dir-ne meravelles. Per les seves dones el coneixereu.

      Elimina