dimarts, 15 de desembre del 2015

la importància dels detalls


L'argument ja el saben però el recordaré en línies generals. És una noia que es casa amb un subjecte que guarda una ermita. Aquest subjecte és impotent i la noia entra en un estat de frustració i d'al·lucinació sexual completament enfollida. Hi ha dos homes que s'enamoren d'ella: un, un bon xicot, l'hereu d'un mas veí; i un altre, una espècie de bestiota que, per ironia, Caterina Albert anomena l'Ànima; una mena de bestiota que l'empaita —no es pot dir, naturalment, que s'hagi enamorat d'ella perquè no és prou persona per enamorar-se però que, en tot cas, la desitja. En canvi, ella s'enamora d'un pastor que posa a l'ermita que el seu marit guarda i aquest enamorament del pastor es va intensificant fins un dia que fan una excursió i ella es decideix pràcticament a fer l'amor amb el pastor però, de sobte, en una conversa, descobreix una cosa. El pastor sempre li havia donat la impressió de llunyania, d'una mena de vaguetat, i la Mila, la noia aquesta, en descobreix finalment aquest dia —quan són dalt de la muntanya— la raó: ella creia que el pastor tenia aproximadament uns quaranta anys i descobreix que en té seixanta-quatre. Aquest és l'únic punt d'ingenuïtat de la senyoreta Albert, perquè si suposa que els homes de seixanta-quatre anys ja no existeixen eròticament és una mica pessimista, però en fi. L'edat de la Mila no queda mai precisada però deu tenir entre vint i vint-i-cinc anys. En tot cas, la diferència és prou gran perquè el descobriment de l'edat real del pastor li faci fàstic i perquè reculi i renunciï al pastor. A partir d'aquí, pràcticament, la novel·la es pot dir que acaba. Ara, com que les novel·les, desgraciadament, tenen un argument i s'han de lligar els caps de l'argument i tot això, Caterina Albert hi ha d'afegir quatre o cinc capítols, en els quals el pastor és assassinat pel marit de la Mila i per l'Ànima, aquella bestiota. I, finalment, l'Ànima viola la Mila i, aleshores, la Mila abandona la muntanya i se'n va.
Bé, això, aquest conjunt imaginatiu és realment molt fàcil, molt primari i molt fàcil de concebre que Caterina Albert l'inventés. Però resulta que hi ha els detalls. Fins aquí, el contar un argument d'aquesta mena no té tampoc gran cosa a veure amb la psicoanàlisi. Hi té una mica més a veure que no la primavera, però no hi té gran cosa de precís a veure; és simplement una al·lucinació eròtica. Ara, l'impressionant és com els temes, en el detall, es realitzen i com es van entreteixint, com es va entreteixint un joc de simbolismes sexuals vivíssim, enormement travat, enormement coherent i que demostra realment una lucidesa admirable per part de l'autora...

Gabriel Ferrater. «Solitud, de Caterina Albert». A: Tres prosistes: Joaquim Ruyra, Caterina Albert i Josep Pla. Edició a cura d'Oriol Ponsatí-Murlà. Empúries, 2010. P. 60-62. 

[Conferència pronunciada per Gabriel Ferrater el 17 d'abril de 1967, per encàrrec de la Càtedra de Llengua i Literatura Catalana de la Universitat de Barcelona]


2 comentaris:

  1. Ferrater té tota la raó. Ja deia Nabokov als seus alumnes que no oblidessin mai els detalls, els beneits detalls. Tantes obres literàries es poden resumir en un A4 com ho fa, tan bé, en Ferrater però a l'hora de fer-ne novel·les necessiten aquest teixit del qual parla el poeta. Madame Bovary és ben senzilla però Flaubert, amb gran estil, la fa gran.
    Salut, Matilde!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hi estic d'acord, Gloria. M'has fet recordar una cosa. Ve a tomb, crec:

      «Hi havia una vegada un home que es deia Albinus que vivia a Berlín, Alemanya. Era ric, respectat i feliç. Un dia va abandonar la seva dona per una amant jove; va estimar; no va ser estimat; i la seva vida va acabar en un desastre.
      Aquest és el resum de la història, i la podríem haver deixat aquí si no fos pel plaer d'escriure-la. Perquè tot i que n'hi ha prou amb una làpida per explicar la història resumida d'un home, enquadernada amb molsa, els detalls sempre són d'agrair».
      Vladimir Nabokov, Laughter in the dark.

      Salut!

      Elimina