dimecres, 11 de setembre de 2019

treure la llengua


Carta al director
JORDI SERRA GELI
Un succés desagradable a la biblioteca
El PuntAvui
5|9|2019

M’ha passat ara, a les acaballes d’agost, concretament el dia 29, cap al migdia, a la biblioteca Carles Rahola de Girona. Entrava per fer una consulta d’uns llibres i tornar-ne uns altres, i heus aquí que, en passar la porta, els llibres han xiulat en el control. De seguida ha vingut el vigilant de la biblioteca i, amablement, m’ha preguntat pels llibres que possiblement havien fet disparar l’alarmeta. Jo li he respost, també amablement, que el causant podia haver estat un altre llibre que acabava de comprar en una llibreria i, mentre raonava el fet, tot d’una, l’home m’ha dit que no m’entenia! He quedat de pedra. Li he preguntat si és que no entenia el català, i m’ha dit que no! Aleshores m’ha sortit de l’ànima dir-li que amb els anys que fa que el veig com a vigilant a la biblioteca havia quedat ben sorprès que no fos capaç ni d’entendre’m en la meva llengua: una sortida ben natural. L’home ha dit que n’hi havia prou amb una llengua, la llengua de la Constitución, i, si no, que li portés quelcom escrit en què estigués obligat per llei a parlar o a entendre la llengua catalana, atès que l’Estat espanyol ja té una llengua, i ja n’hi ha prou. M’he posat a discutir amb ell, enfadat per la resposta que m’ha donat, i de seguida m’ha engegat –molt amablement– posant com a pretext que tenia feina i que parlant d’això no arribaríem enlloc. L’actitud d’aquest vigilant de l’empresa que guarda la biblioteca Carles Rahola de Girona m’ha colpit. És greu. M’ha portat a redactar aquestes línies per queixar-me’n públicament a aquest diari, però no només això!
És inconcebible que en un lloc públic, i a més en una biblioteca –temple de la cultura, de la diversitat i potenciadora de la reflexió i del diàleg–, m’hagi hagut de trobar una actitud tan ignorant i insensible! Però també em colpeix que aquest home pugui campar la seva ignorància sense cap mena d’oposició, atès que segurament deu haver trobat poca resistència lingüística com la meva.
Si els catalanoparlants no fem ús de la nostra llengua en tots els registres i contextos lingüístics que ens ofereix la realitat; si no parlem la nostra llengua sempre i amb tothom, aquesta morirà de mort natural: els que la sabem en tindrem la culpa!

*

[Resposta Servei de Biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya]
Benvolgut senyor Serra,
En relació als fets que descriviu en el vostre escrit de 28 d’agost d’aquest any us voldria transmetre en primer lloc la nostra disculpa pel fet que l’atenció que heu rebut no ha satisfet les vostres expectatives. L’article 32 de l’Estatut de Catalunya garanteix l’atenció en l’opció lingüística triada pel ciutadà de manera que en les relacions amb les institucions, les organitzacions i les administracions públiques a Catalunya, totes les persones tenen dret a utilitzar la llengua oficial que elegeixin. El servei de vigilància de la biblioteca és dut a terme per una empresa externa contractada pel Departament de Cultura amb aquesta finalitat.
El plecs de contractació obliguen a l’empresa contractista a destinar a l’execució del contracte els mitjans i el personal que resultin adients per assegurar que es podran realitzar les prestacions objecte del servei en català. A aquest efecte, l’empresa contractista ha d’adoptar les mesures de formació del seu personal necessàries per garantir que el personal que, si escau, pugui relacionar-se amb el públic, tingui un coneixement suficient de la llengua catalana per comunicar-se de manera fluida i adequada.
Per aquest motiu, us informo que hem donat les instruccions necessàries per tal que des del Departament de Cultura es requereixi a l’empresa licitadora del servei de vigilància de la biblioteca les explicacions oportunes sobre els fets que ens heu descrit. En funció d’aquestes explicacions prendrem les accions que calguin per a que es garanteixi el dret a utilitzar la llengua oficial triada pel ciutadà.
Us reitero novament les nostres disculpes i us agraïm el vostre escrit per tal de continuar millorant els nostres serveis.
Atentament,
Josep Vives i Gràcia
Cap del Servei
Servei de Biblioteques
Direcció General de Creació, Acció Territorial i Biblioteques
Departament de Cultura
Generalitat de Catalunya


1 comentari:

  1. Tothom sap que el fotut és que soni l'alarma en sortir de la biblioteca.

    ResponElimina