skip to main |
skip to sidebar
VÍCTOR SUNYOL
Per què la literatura no?
El 9Nou
14|11|2025
No fa gaire, en una sobretaula d'havent sopat ens vam posar a parlar de llibres. De la Julita de Martí Genís, vam anar a parar al Curial e Güelfa, al Werther, a Raimon Casellas, al Camí de llum, al Frankenstein i a moltes d'altres novel·les.
Una conversa animada on cada un hi deia la seva, parlava dels personatges, les escenes o els moments que trobava més interessants, divertits o rellevants i es confrontaven opinions. No tots els de la taula havien llegit els llibres, però tothom seguia el diàleg amb interès i curiositat i hi participava.
Això no és normal. Passa amb sèries, però no amb llibres. L'entorn de la narrativa, de la literatura, ha quedat reduït als clubs de lectura, que no deixen de ser un gueto daurat. Tots els mitjans de comunicació tenen espais dedicats a les sèries (bàsicament americanes), en horaris privilegiats i amb especialistes, mentre la literatura ja no hi és ni testimonial.
Així, la tradició cultural pròpia i la literatura deixen de ser presents en l'imaginari col·lectiu, en la identitat popular. La desertització és imparable, i la pèrdua d'identitat.
Per obra i gràcia dels mitjans els castellers van passar de ser residuals a ser omnipresents. Per què no es fa amb la literatura? La resposta, de tan clara espanta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada