No es pot combatre alhora en tots els fronts. El meu és la novel·la.
"Però cal fer observar que els valors intel·lectuals no tenen res a veure amb la novel·la en ella mateixa. Poden existir, i potser fins i tot és preferible que existeixin; però la novel·la, si no és exactament un espill que es passeja al llarg del camí, com volia Stendhal, és, si més no, una recreació de la vida o de certs aspectes de la vida. I aquests aspectes no necessiten forçosament ésser de naturalesa intel·lectual. Ni té res a veure l'intel·lectualisme amb la intel·ligència. És fàcil d'il·lustrar això amb l'exemple que ens donen els novel·listes verament intel·lectuals: llur obra sol mancar de veritat i de vida i sovint, queda en l'abstracció, com passa amb moltes novel·les de Virginia Woolf (...), o bé, com en els personatges de Huxley, la intel·ligència, doblada d'intel·lectualisme en el seu autor, ens mena a una freda disecció de la vida que no és, de cap de les maneres, el veritable objectiu de la novel·la."
"El novel·lista Hemingway", Manuel de Pedrolo. Quart creixent, 2 (1957), p. 39-48.
"El novel·lista Hemingway", Manuel de Pedrolo. Quart creixent, 2 (1957), p. 39-48.
"Avui, al meu veure, el narrador té l'obligació de contribuir a la ruptura d'estructures que només per inèrcia segueixen presents en la nostra vida actual i que, en realitat, pertanyen a un temps passat. Cal que encari -i el bon novel·lista sempre ho ha fet- el seu lector amb problemes vius i dolorosos -de tipus personal, social, polític, etc.- i que l'obligui a reflexionar, a preocupar-se, a sortir de la cleda protectora d'aquesta indiferència que sovint sentim no sols envers els nostres semblants sinó envers nosaltres mateixos. Això equival a dir que, personalment, no crec en una literatura recreativa que no compromet ni l'autor ni al lector. Hi ha un compromís, indefugible, de cada home amb ell mateix, i el novel·lista té el deure de posar-ho en relleu. Una novel·la és més que una història ben o mal contada: és sempre un testimoni de la nostra condició, una presa de posicions i, en definitiva, un acte de protesta."
"Enquesta als escriptors catalans: narradors". Serra d'Or, III, núm. 6 (juny 1961), p. 16.
Hola,
ResponEliminavoldria recomanar
ERÒTIQUES I DESPENTINADES
Arola Editors
Un recorregut de cent anys per la poesia catalana amb veu de DONA
Imma
Amb el permís d´en Pedrolo, segur que li agradaria tanta bona obra en veu de dona
...segur...
ResponElimina...íssim.
ResponEliminaTant segurs esteu?
ResponElimina