dimarts, 26 de juliol del 2011

aprendre de lletra


Jean-Paul Sartre fou un gran lector que, a més, ha explicat, amb una vivor commovedora, la seva iniciació a la lectura.

"Vaig començar la meva vida -escriu- com sens dubte l'acabaré: envoltat de llibres. Al despatx del meu avi hi havia llibres pertot arreu. Encara no sabia llegir i ja reverenciava aquelles pedres aixecades, dretes o inclinades, comprimides com maons als prestatges de la biblioteca."

El seu avi li va regalar dos llibres de contes. "Els vaig agafar, els vaig olorar, els vaig palpar, els vaig obrir. Tot plegat per a res: no tenia el sentiment de posseir-los. Sense gaire més èxit vaig intentar tractar-los com si fossin nines, els vaig agombolar, els vaig besar, els vaig pegar. Era a punt d'esclatar en plors, que els vaig acabar posant a la falda de la mare. Ella va aixecar els ulls de la labor. Què vols que et llegeixi, petitó? Les fades?" Sartre explica com el va sobtar descobrir que a través de la veu de la seva mare les paraules sortien del llibre.
Aleshores em vaig sentir gelós de la mare i vaig decidir arrabassar-li el seu paper. Vaig agafar una obra titulada Tribulacions d'un xinès a la Xina i me'n vaig anar a la cambra dels malendreços; allà, dalt d'un llit plegable, vaig fer veure que llegia: resseguia amb els ulls les línies negres sense saltar-me'n cap i m'explicava una història en veu alta, amb molt de compte de pronunciar bé totes les síl·labes. Em van sorprendre -o vaig fer que em sorprenguessin-, van deixar anat exclamacions i van decidir que ja era hora d'ensenyar-me l'alfabet. Vaig ser tan diligent com un catecumen; fins i tot em feia classes particulars a mi mateix: m'enfilava dalt del llit plegable amb La meva família, d'Hector Malot, que me'l sabia de memòria i, mig recitant mig desxifrant, en vaig recórrer totes les pàgines, l'una rere l'altra; quan vaig girar l'última, ja sabia llegir. Estava boig d'alegria.

José Antonio Marina i María de la Válgoma. La màgia de llegir. Rosa dels Vents, 2005. P. 25-26.



6 comentaris:

  1. Preciós apunt. Gràcies per aquest fragment replè de passió, emociona. M'encanta que les sensacions vibrin de gaudiment.

    ResponElimina
  2. Algú hauria d'avisar a la població catalana que aquest estiu és un hivern suau però plujós!

    ResponElimina
  3. miquel hyde26/7/11 22:36

    si fa mal als ulls llegir "gran" aplicat a un home (o dona, tant me fot), més me'n fa a mi en referència a lector
    amb vosaltres vaig descobrir que hi havien lectors "comuns" i mira, m'esforço i ho puc entendre
    - encara que vol dir que n'hi deuen haver de "singulars", oi ? -,però acceptar ara que hi ha lectors "grans" - cosa que vol dir que n'hi ha de petits - per aquí no hi passo ! sembla com si lector fos una professió o una ordre religiosa !!!!

    ResponElimina
  4. Crec que no cal avisar, Fgt. A hores d'ara la població catalana ja deu haver comprovat, en pell pròpia, que aquesta canícula exigeix jersei.

    ResponElimina
  5. Convindràs amb mi, Hyde, que, per contra, "gran torracollons" sona divino de la muerte, oi?

    ResponElimina