"Quan tenia dotze anys i el meu germà tretze, els pares ens van dur a Europa. A l'Hotel d'Anglaterre de Copenhaguen, en Kim va deixar a la tauleta de nit un llibre obert cap per avall, com havia fet pràcticament cada nit de la seva vida de literat. L'endemà el va trobar tancat amb un tros de paper a dins com a punt i la nota següent a la coberta, signada per la cambrera de l'habitació:
SENYOR, NO FEU MAI AIXÒ A UN LLIBRE
El meu germà va quedar astorat. Com havia pogut passar que ell -un lector tan devot que a l'internat amagava un llibre i una llanterna sota el cobrellit cada nit, després d'haver apagat els llums, delicte castigat amb un estovat- hagués estat assenyalat com algú que no estimava els llibres? Vaig compartir la seva mortificació. No em podia imaginar cap altra família tan bibliòlatra com la dels Fadiman. A desgrat d'això, i excepte la mare, als ulls de la jove cambrera danesa érem culpables d'un horrible tracte del llibre. Durant els trenta anys següents vaig descobrir que de la mateixa manera que hi ha més d'una manera d'estimar algú, també hi ha més d'una manera d'estimar un llibre. La cambrera creia en un amor cortès. Per a ella el llibre físic en si mateix era un objecte sacrosant, la forma inseparable del contingut; la seva obligació com a amant era adorar-lo platònicament, un intent noble però estúpid de preservar per sempre l'estat de castedat perfecta amb què l'havia deixat el llibreter. La família Fadiman creia en un amor carnal. Per a nosaltres, les paraules d'un llibre eren sagrades, però el paper, la tela, el cartró, la cola, el fil i la tinta que les contenien era un pur receptacle i no era cap sacrilegi tractar-los de la manera més capritxosa, tant com el desig i el pragmatisme dictessin. L'ús barroer no era falta de respecte sinó d'intimitat."
Anne Fadiman. Ex-libris: confessions d'una lectora. Eumo, 2000. Traducció de Carlota Torrents. P. 45-46.
De tant en tant s'hauria de fer una crema publica de libres i deixar-se de tanta tonteria. Jo aquest hibern o posaré en practica a la llar de foc de casa, ja que aquest estiu fa fred, preparem-nos!
ResponEliminaPa cremà la que munta el protagonista d'Auto de fe de Canetti: 25 mil volums, ni menus. Clar que ell s'està allà al mig. Ho dic per si vols fer-ho espectacular de debò, que si no és una Carvalhada i para de comptar.
ResponEliminaÉs just el que penso sobre els llibres (i també el papà i el meu anti germà Hyde).
ResponEliminaFerran, llegeix-te el Canetti que esmenta la Matilde. De fet, es pot interpretar - entre d'altres coses- com una coça al cul a tota una manera fetitxista, religiosa i malaltissa d'entendre la cultura, com si fos una cosa sagrada i intocable. I de tant en tant, potser sí que convindria fer una foguera..
..però no deia aquell que: "los libros arden mal".
ResponEliminaAixò del Canetti m'ha agradat. A veure si deixeu la referència, coi. Que no tothom domina tant, ni és tan culte com per a sobreentendre-ho.
ResponEliminaPos això, Lluís, el final d'Auto de fe; el tio cala foc a la seva biblioteca, i s'asseu allà al mig, a esperar la mort. No puc posar cap fragment perquè no el tinc aquí. Avera si dilluns.
ResponElimina