divendres, 26 d’abril del 2013

gotham writers' workshop


El Gotham Writers' Workshop empezó siendo una única clase que se impartía en un cuarto de estar del Upper West Side de Nueva York. La clase era gratuita. Después de tres horas, los asistentes debían elegir. Podían marcharse o, si sentían que habían aprendido algo que mereciese la pena, quedarse y pagar el resto del curso. Todos decidieron seguir y así comenzó el primer semestre del Gotham Writers' Workshop.

Aquellos primeros alumnos hicieron correr la voz. Así que tuvimos que ampliar las clases. El boca a boca viajó lejos. Contratamos profesores y alquilamos una oficina. Pronto estábamos ofreciendo cursos en distintos sitios de la ciudad de Nueva York. Con el tiempo empezamos a impartir clases online y atrajimos alumnos de todo el mundo. Hoy damos empleo a más de cien formadores y enseñamos a más de seis mil alumnos al año.

A pesar de lo que hemos crecido, todavía nos consideramos una organización de base. El tamaño de nuestros grupos sigue siendo lo suficientemente pequeño como para caber en un cuarto de estar de Nueva York. Nuestros profesores siguen poniendo en cada clase la misma pasión por la escritura. Los principios fundadores de aquel primer seminario permanecen inalterables.

En definitiva, lo que pensamos es que cualquiera puede escribir. Creemos que la escritura es un oficio que se puede enseñar. Es cierto que el talento solo puede alimentarse, no enseñarse, pero el oficio de escribir sí que se puede enseñar. Nos dedicamos a enseñar el oficio de una manera que resulta tan clara, directa y útil que nuestros alumnos, desde la primera clase, ya empiezan a crecer como escritores.

No existe una fórmula sencilla para llegar a crear una gran obra de ficción, pero disponer de un conocimiento básico del oficio de escritor es, más que cualquier cosa, lo que permitirá que que tu talento florezca sobre el papel. Ese tipo de conocimiento es lo que ofrecimos en aquella primera lección y es lo que nuestros profesores -todos ellos profesionales de la escritura además de profesionales de la enseñanza- siguen ofreciendo a cada uno de nuestros alumnos.

Ahora hemos plasmado en un libro el estilo de enseñar del Gotham. La habilidad para escribir -y hacerlo con excelencia- está en tus manos.

Jeff Fligelman i David Grae. Fundadors del Gotham Writers' Workshop.


[Escribir ficción: guía práctica de la famosa escuela de escritores de Nueva York. Alba, 2012.]

*  *  *

A la contracoberta: El Gotham Writers' Workshop es en la actualidad la escuela de escritura creativa más prestigiosa de Estados Unidos. Escribir ficción recoge de un modo práctico y accesible las técnicas que han hecho famosa a esta escuela en todo el mundo. En este libro encontrarás:
· Los elementos fundamentales del oficio de escribir: personaje, argumento, punto de vista, etcétera, explicados de una manera exhaustiva y a la vez muy amena.
· Conceptos claves del arte de escribir ilustrados con ejemplos tomados de grandes obras de la literatura de ficción.
· El texto completo de «Catedral» de Raymond Carver, una de las obras maestras del cuento contemporáneo, que se va analizando a lo largo de todo el libro.
· Ejercicios prácticos para aplicar a tu propia escritura todo lo que vas aprendiendo.
Al terminar de leerlo serás capaz de transformar tus ideas en cuentos y en novelas. Eso es ser escritor.






14 comentaris:

  1. Cualquiera puede escribir, diuen. Cualquiera, sí, però no Tothom!, dic jo.

    ResponElimina
  2. No tinc res en contra de les escoles aquestes d'escriptura creativa. Tant de bo tots els meus veïns s'hi matriculessin. Ho dic perquè si els vingués el rampell d'escriure, vulguis que no i per mor de la creació, tard o d'hora haurien de fer callar una mica les criatures i suspendre els partits de futbol als passadissos de casa seva, i abaixarien el volum del xunga-xunga, i deixarien de tocar els bongos el diumenge al matí...

    ResponElimina
  3. Ara m'he imaginat Xècspir, Flaubert, Proust, Faulkner, Dickinson i Dostoievski compartint pupitre a l'escola de l'Ateneu.

    És un argument molt suat, però si no ho dic, rebento.

    ResponElimina
  4. Dispenseu. Tinc el front núvol i de seguida m'enreveixino tota.

    ResponElimina
  5. "Al terminar de leerlo serás capaz de transformar tus ideas en cuentos y en novelas. Eso es ser escritor." ... I un colló!

    Heidegger -per dir-ne un-, no va escriure ni un cuento i era un superb escriptor. Com el mateix Coromines al seu Etimològic, o Lévi-Strauss als "Tristos Tròpics" (com ens va revelar en Martí Pol), o ...
    Poques són les novel·les de Canetti, millor dit: només una, i au si tot allò seu no és alta escriptura!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Saps, ara l'estava fullejant i ja puc afirmar que el més interessant d'aquest llibre està al final. En l'apèndix. 'Catedral', por Raymond Carver. Uau, quin tros de conte, perlamordedéu. Gran, gran.

      Elimina
    2. Ola ke ase estàs escrivint la teva gran novel·la o ke ase?

      Elimina
    3. Dr. Vilardekyll26/4/13 19:03

      Totalment d'acord !
      No vull semblar cínic - o incoherent - però malgrat que jo també he "fet" tallers d'escriptura - o "guiat", o "presentat"...se'm fa incòmode el verb adient -, parteixo de les següents premises :
      1ª) pots "aprendre" o copiar "tècniques", però escriure literatura només n'aprens llegint-ne
      2ª) la literatura sempre és - o hauria de ser - creativa
      3º) que admetent l'existència, tot i així, dels tallers - que tenen el seu origen en les universitats anglosaxones i no pas en "escoles" -, la veritable qualitat deprendrà de si són autors de categoria els qui fan de professors (cas dels peoners Bellow o Nabòkov)
      i 4ª) que em sembla d'una infinita arrogància que, suposant que tinguis talent i acabis dedicant-hi, només pel fet de sortir d'una d'aquestes escoles ja tinguis un "títol" d'escriptor, com si fossis un metge o un advocat ; això vol dir que no entenen gens què significa escriure (literàriament parlant,és clar). Sempre em repeteixo la frase de Miquel Àngel Riera que deia que la paraula "escriptor" li mereixia molt respecte, i que s'adjudicava amb massa facilitat.
      Per cert : qui són els "profes" d'aquesta escola ?

      Elimina
    4. Aquí trobaràs els 'instructors' que han fet el llibre. A complete unknowns, que diria en Bob. Almenys per a servidora.

      Elimina
    5. També podria haver dit -agafant-me a la seva retòrica aquesta de 'cualquiera puede escribir'- pots comptar, uns qualssevol.

      Elimina
    6. Dr. Vilardekyll27/4/13 17:47

      Jo tampoc n'he conegut cap. Ara, admetent que tinguin alguna utilitat aquests tallers - la meva part d'auto estima em fa creure que n'hi pot haver -, al final l'"alumne" s'ha d'espavilar per ell mateix, i el "profe" potser no és tan decisiu, ja que no tots els bons escriptors saben - o volen - transmetre el que saben, i en canvi, els diletants, com un servidor, potser podem enfocar-ho des d'una vessant més d'anàlisi de lectures que de veritable escriptura (en fi, una justificació com una altra per a les meves etapes de "tallerista").

      Elimina
  6. El Miquel Àngel Riera té encunyat un verb per descriure el que fa: al seu no tocar en terra li'n diu Miquelangelejar.
    Ja que som a Mallorca recordo que a la nit canalla de Ciutat, a aquells que van d'escriptors d'una manera foteta els redueixen a criptors.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dr. Vilardekyll26/4/13 20:22

      Bona, aquesta !
      I seguint amb Mallorca i amb bromes més o menys literàries, en Biel Mesquida, a propòsit de la Maria de la Pau Janer - i del seu marit...encara ? -, en deia "Corbella i la bèstia"

      Elimina
    2. Hahaha. Doncs a Girona -va ser-hi una temporada, fa moooolts anys, ensenyant literatura o algo- la van batejar La Chanel.

      Elimina