dimecres, 22 de juliol del 2020

pessoa i la coca-cola



La paronomàsia (joc de paraules basat en la juxtaposició de mots parònims, és a dir, paraules que només es diferencien en un fonema —terrassa i terrissa, per exemple—) ha exercit una gran fascinació en escriptors de tots els temps. Però potser el cas més curiós és l'eslògan que va crear el poeta Fernando Pessoa arran de l'arribada de la també paronomàsica Coca-cola a Portugal. Segons explica Ángel Crespo, Pessoa va rebre l'encàrrec d'inventar un lema per fer publicitat de la beguda nord-americana. L'eslògan que es va empescar jugava amb la proximitat dels verbs "estranhar/entranhar". Feia: "Primeiro s'estranha e depois s'entranha". La posada en circulació d'aquesta campanya publicitària va provocar una reacció fulminant del ministre de Sanitat portuguès de l'època —doctor Ricardo Jorge—, el qual va confiscar tots els refrigeradors que havien arribat a Portugal procedents dels Estats Units i va prohibir el consum de Coca-cola per culpa d'aquell joc de paraules. El ministre entenia que si primer feia un gust estrany i després igualment es consumia, el mateix eslògan reconeixia la toxicitat del producte i el seu caràcter d'estupefaent.

Màrius Serra. Verbàlia 2.0: jocs de paraules i esforços de l'enginy literari. Empúries, 2010. P. 483.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada