dimecres, 1 d’abril del 2009

l'undemà















Ja se sap, darrer dimarts del mes vol dir trobada del club de lectura. Quina manera de ploure, ahir. Malgrat la pluja, vosaltres cap a la biblioteca amb aquella fe. Sou uns parroquians perseverants. Gràcies, noies i nois. Setze noies -inclosa l'Enriqueta Anglada, que ens va voler acompanyar- i sis nois. (L'Imma tenia raó quan apuntava que els participants en clubs són majoritariament dones. Algun dia en parlarem)
Ara toca un exercici de síntesi que requereix, no cal dir-ho, la vostra col·laboració. Així doncs, esperem els vostres comentaris sobre el llibre, sobre el desenvolupament de la tertúlia...etc.

Som-hi.
En Pasqual Bernat, el nostre trencador de gel habitual, va fer una petita introducció sobre l'autora i el llibre, obrint de seguida el torn d’intervencions.
Vam parlar de:
  • l'holocaust, en general; del negacionisme, aquesta mena de revisionisme històric que nega l'existència dels fets i descriminalitza el nazisme; de l'antisemitisme racial, originat en les idees antropològiques de la raça sorgides a partir de la Il·lustració, diuen. I no em demaneu com, però també vam passar per Darwin.
  • de la M. Àngels Anglada com a escriptora compromesa, fent referència també a El quadern d'Aram i al genocidi armeni.
  • d’El violí... com a eina utilitzada als instituts per a parlar sobre l'holocaust.
  • de llibres i autors que ens han vingut al cap llegint El violí..: El silenci dels arbres, d’Eduard Màrquez; el Diari, d’Anna Frank; Si això és un home, de Primo Levi; L'amic retrobat, de Fred Uhlman. I no en vam parlar, però aprofito per recomanar: K.L. Reich, de Joaquim Amat-Piniella i Maus, d’Art Spiegelman, l’únic còmic guanyador d’un Pulitzer.
  • dels personatges i de l’argument de la novel·la (força); de l’estil de l’autora, de la construcció, del punt de vista narratiu (poc).
Més o menys. Això sí, cap al final, un d’aquells moments gloriosos que, de tant en tant, ens proporcionen els clubs. Cal una opinió categòrica, i, si pot ser, expressada amb certa contundència. Si tot va bé, les cadires comencen a moure’s, neix un xiuxiueig, tímid d’entrada, però que va creixent fins que s’alça una veu i diu: no hi estic d’acord. Llavors tot va rodat. La gent es deixa anar, -que si penso això, que si crec allò-, les intervencions es trepitgen, i al moderador se li gira feina. Moment “mascletà”, en diré jo a partir d’ara mateix. I, en dir-ho, sé que sóc carn de comentari d’en Mitchum.

9 comentaris:

  1. ...muy fallera te veo Matilde, muy fallera. Te imagino vestida de lagarterana con las disciplinas de puas, moderando el club....

    ResponElimina
  2. No he pensat a dir-vos que al club de lectura de la biblioteca de les Corts (bcn) també llegeixen El violí. Visiteu el seu bloc, val la pena.
    http://blocs.lescorts.cc/lecturamllongueras/

    ResponElimina
  3. Quin post més professional!
    El col.loqui sobre El violí d´Auschwitz em va semblar molt enriquidor. Una sort la informació que ens va explicar la germana de l´autora.
    La dimensió crítica i de compromís de la M. Àngels Anglada tant debò es quedi entre nosaltres.
    Imma

    ResponElimina
  4. M'ho vaig passar molt bé l'altra dia. El moment mascletà va anar molt bé, vaig despertar de cop.
    El violí m'ha agradat molt. El trobo senzill però colpidor. L'Eduard Màrquez va necesitar anar a Sarajevo no sé quants mesos i instalar-se a casa d'un lutier, no se quans mesos més. La M. Anglada no va sortir de Figueres i va escriure el violi. Metodes diferents i escriptors diferents. Penso una mica com la Rosa.

    ResponElimina
  5. Pel que fa al moment mascletà, vull puntualitzar que jo no tinc res contra l'Eduard Màrquez, al contrari, li agraeixo la seva presència desinteressada i que ens convidés a entrar a la seva cuina. No es presenten gaires oportunitats de veure com s'ho fa un escriptor; de que t'ensenyi les cartes. Així que moltíssimes gràcies, Eduard. Una altra cosa és que a mi m'interessin o no ell i la seva literatura. Només faltaria.
    Al club actuo sota consigna. I dimarts la Matilde, implacable i amb "las disciplinas de puas" ben agafadetes, em va dir: "fes xerrar a en Jaume". Però no me'n vaig saber sortir.
    Aquest mes no cobro.

    Rosa

    ResponElimina
  6. Rosa, sóc mestressa del meu silenci.

    ResponElimina
  7. Cobrar, cobraré, però no pas calés, em sembla.
    I en Jaume que no piula.

    Rosa

    ResponElimina
  8. jo crec que el "club" va anar molt bé, es van dir coses molt interessants, fins i tot la Rosa, aquest cop, venia llegida, què més es pot demanar....a mi em va interessar molt quan la Enriqueta ens va explicar una mica l'intent frustrat de portar el violí... al cinema. També és molt agradable veure cares noves a les reunions del darrer dimarts de mes.

    ResponElimina
  9. Una altra novel·la que tracta sobre l'holocaust, és El nen del pijama de ratlles. Jo el vaig trobar molt més profund i original que no pas El viloí d'Auschwitz. Us animo a llegir-lo i a veure quin us sembla millor.

    ResponElimina