dilluns, 10 d’agost del 2009

dones (1)

L’Imma ens acusa (no sense raó) de programar poques novel·les escrites per dones. No voldria que aquest post semblés una excusa però avui m’agradaria esmentar algunes de les meves escriptores preferides. Quan programem les lectures del club tenim en conte dues coses, els nostres gustos i els dels assistents al club. Llegim moltes novel·les proposades pels assistents al club, per exemple la Imma ens va aconsellar una novel·la de Jordi Lara, que tampoc és pas una dona. Si hagués de fer una llista amb les cinc novel·les de la meva vida, n’hi hauria dues escrites per dones (La Balada del cafè trist i Cumbres borrascosas), i estic segur que d’aquí vint anys quan contemplem amb nostàlgia les fantabuloses guies de lectura que fem (una més que altre) hi veurem un pilot de cares femenines, ara mateix en portem 6 de 20.

Carson McCullers (1917-1967) Columbus, Geòrgia, la més gran (pel que això escriu) de tots els temps. Els seus contes són poesia pura, personatges inoblidables. Envejo els que encara no la coneguin. Va tenir una vida delicada i marcada pel dolor i això es veu a les seves obres. Hi ha una biografia molt maca: Carson McCullers un corazón juvenil de Josyane Savigneau publicada per Circe. La pàgina de les pàgines és aquí. Actualment, si no totes, hi ha la majoria de les seves obres traduïdes al català, a mi m'agrada especialment Franky Adams (Empúries, 2009)en traducció de Jordi Martin Lloret. I pel que fa als títols, què me'n dieu de el cor és un caçador solitari....










Flannery O’Connor (1925-1964) Savannah, Georgia, un altra que deu n’hi do. Atormentada i gòtica com l’altra però potser més preocupada per la societat, no ho sé.

Té un conte que es titula profèticament “un hombre bueno es dificil de encontrar....

Tant l’una com l’altra tenen els contes complets publicats en castellà.

La Senyora O’Connor va escriure una novel·la sobre el fonamentalisme religiós del Sud titulada Sangre Sabia i portada al cinema per John Huston, aquí en trobareu informació del film.








Willa Cather (1873-1947) Red Cloud Nebraska. Novel·lista.

A mi m’agrada molt més Pioneros que la mort s’adreça al arquebisbe o My Antonia les seves proclamades obres mestres, exquisita en l’escriptura les seves novel·les tant parlen de la gent del camp de Nebraska com la de les ciutats (mi enemigo mortal) retrata amb igual mestratge les tasques i personatges del camp com les sofisticades criatures de la ciutat, però sempre amb una visió molt més optimista que les anteriors escriptores. La pàgina de les pàgines és aquí.

L'editorial Alba ha publicat bona part de la seva obra, darrerament ha aparegut un volum amb tots els contes, també té un delicat volum d'assagis titulat para mayores de cuarenta.

11 comentaris:

  1. D'aquestes tres escriptores, jo només he llegit la Carson McCullers. I suscric tot el que dius: és una autora excepcional.

    De les altres dues, les millors referències que tinc provenen, estranyament, de Truman Capote, i això que ell no era de parlar bé de cap dels seus colegues. A la Willa Cather, sobretot, la tenia en un pedestal.

    ResponElimina
  2. Hola Espai, immers en la depressió post capdesetmana et diré que no et perdis el volum de tots els contes de la Flannery O'Connor a la portada hi ha una noia que es posa un dit a la boca per demanar silenci....

    ResponElimina
  3. Moltes gràcies, Robert!

    De les escriptores que anomenes he llegit

    La balada del cafè trist, Carson McCullers

    Pioneros, Willa Cather

    Cims borrascosos, Emily Bronte

    Narrativa de la bona, i arriba a l´ànima.
    Crec la Mercè Rodoreda tb és de les grans.

    Imma C.

    ResponElimina
  4. ...això no s'ha acabat Imma, hi haurà més dones, i en la propera tongada, la gran, la inigualable i esplèndida Mercè Rodoreda!!!!!

    Et recomano un altra dona que potser no tindrà post propi però té una novel·la genial El Palacio de la luna d'Heidi Julavits....

    apasiau Imma

    ResponElimina
  5. Veí de les Corts10/8/09 20:21

    Jo no m'he llegit cap... Ara estic amb els Pioneros de la Cather, (recomenació del Robert) i em va agradant, les altres dues em fan una mica de por, però ja ens hi posarem... Gràcies, Robert! Ja que hi som, algú ha llegit a Alice Munro?

    ResponElimina
  6. Ei, Mitchum, vinga que només falten 4 tardes i un matí. De tota manera has de reconéixer que estàs en bona companyia: els tres mosqueters(veí, espai i tu mateix) + l'Imma. Ahir, mirant-me el món des de St. Pere de Rodes, et vaig dedicar uns minutets, que lo sepas. Una abraçada a tots quatre.

    ResponElimina
  7. Veí de les Corts11/8/09 13:57

    Mira-la, aquest any, tots a la costa brava!

    ResponElimina
  8. Des de Sant Pere de Rodes, el món s'ha de veure la mar de bé... Quina enveja, Matilde!

    ResponElimina
  9. Ei Matilde, dichosos los ojos!!!!!
    si, ja falta menys, però tu saps perfectament com de llarga pot ser una tarda.... carrega piles que aquí t'esperem amb els braços oberts....

    Veí, jo no he llegit res d'Alice Munro, però sé que hi ha molta gent que diu que és molt bona,...un dia d'aquests m'hi posso...

    ResponElimina
  10. "Cumbres Borrascosas" és un dels meus llibres preferits (espectacular ja només el començament). De les tres autores que comentes, no n'he llegit a cap, aviat llegiré a Carson McCullers que vaig estar a punt però em vaig decantar per Irène Némirovsky.

    Gràcies per les recomanacions.

    ResponElimina
  11. HOla Silvia, jo també tinc "cumbres borrascosas" com un dels meus llibres preferits,,,,gràcies a tu per visitar el blog,...

    ResponElimina