dimarts, 26 de gener del 2010

l'undemà

El hombre es un misterio. Un misterio que es necesario esclarecer. Si pasas toda la vida tratando de esclarecerlo, no digas que has perdido el tiempo; yo estudio este misterio porque quiero ser hombre.
FMD


Sessió número 27. Assistents: 12 noies i 6 nois, nova incorporació masculina inclosa (Josep J.), a qui donem la benvinguda. Trenca el gel i modera en Mitchum.

La vida de Dostojevskij és una novel·la de Dostojevskij. Aquest miratge obeeix a la utilització literària que va fer de les experiències pròpies. Resumir la vida de Dostoievskij demana, simultàniament, donar compte del seu resultat literari, llegim a la guia de lectura. Així que, abans d'entrar en matèria, era obligat que en Robert ens fes un repàs bio-bibliogràfic, farcidet de dades i anècdotes. Sembla que parli d'un seu veí de tota la vida, diu la Quimi, referint-se al mètode Mitchum® d'aproximació als escriptors. Agradarà o no, però jo no em cansaré mai d'agrair-li que ens arribi a les trobades tan net d'estupendisme, tan sense escoltar-se.
De què vam parlar:
· L'Imma va obrir foc amb la pregunta del milió de dòlars. Per què Dostojevskij i El jugador. La primera part fa de bon respondre: volem llegir un parell clàssics l'any i ens venia molt de gust un rus. Un clàssic entès com esos libros que nos llegan trayendo impresa la huella de las lecturas que han precedido a la nuestra, y tras de sí la huella que han dejado en la cultura o en las culturas que han atravesado. Paraula d'Italo Calvino. La segona part encara és més fàcil: el llibre havia de ser curt; no ens vam atrevir amb les Memòries del subsòl i, entre El jugador i L'idiota, va guanyar el ludòpata. Tot molt planificat, com podeu veure. El millor del cas és que, de sobte, ens van ploure un munt de propostes de cara l'any que ve. En Josep C. vol un Dickens (si pot ser el Club Pickwick, millor). En Miquel V. vol un Stevenson o un Céline (o ambdós...eh, si pot ser). En Jaume vol un Zweig amb nom i cognom: El món d'ahir. Oído cocina.
· De la gènesi del llibre (mig autobiogràfic, mig expiatori); de com fou dictat i acabat en un mes perquè si no presentava una nova novel·la, perdia el dret de propietat de les seves obres en favor del seu editor.
· De l'estructura, que respon a l'esquema bàsic de plantejament, nus, desenllaç, narrat en primera persona, però utilitzant d'altres tècniques discursives (diàlegs, estil indirecte lliure), i d'una manera que correspondria més a un diari que no pas a un relat fluid i ben travat. Ves que no hagi influït el fet de ser una novel·la dictada i amb presses.
· Dels personatges. Com deia en Camus, els protagonistes de Dostojevskij són gent que no té por de fer el ridícul; al cap i a la fi, un condemnat a mort no té temps per a ser educat. Un condemnat a mort es troba més enllà de la vida conjugal, de la vida literària, de la vida social...; en una paraula: es troba més enllà de la vida. I aquí, en Miquel V., dostojevskià de cor, va enfilar uns quants adjectius: personatges autodrestructius, ambivalents, fascinats pel mal, amb tendència a allò de "cap a la felicitat pel patiment"...
A El jugador hi trobem també un ampli ventall d'estereotips i de prejudicis respecte a les diferents nacionalitats dels personatges, per mitjà dels quals l'escriptor critica durament els costums de l'Europa burgesa. Val a dir que els anglesos són els únics que queden una mica ben parats.
Cal destacar la sobtada aparició de l'àvia russa, digna d'una pel·li de Berlanga (apunta en Mitchum), amb unes pinzellades de Mamá cumple cien años d'en Saura (hi afegeixo jo). Un tip de riure; qui ens ho havia de dir, tractant-se de FMD.
I si la cosa va de cine, també hi hem trobat una escena a la manera Buñuel: I tragué, efectivament, un peuet adorable, moré, petit, gens deformat, com gairebé tots aquests peus que llueixen tan encisadors en botins. Em vaig posar a riure i vaig començar a posar-li la mitja de seda.[...]En aquell moment jo li calçava l'altre peuet, però no vaig poder-me contenir i li'l vaig besar.
Ja no puc més, francament. Anem pel comiat.
Després de repetir, fins a dir prou, que acabàvem de llegir una obra menor de FMD, en Jaume, - aquest ha set el seu primer Dosto, l'ha llegit seriosament i molt em temo que ja no és la mateixa persona-, volia que li recomanéssim una de les majors. Crim i càstig, Crim i càstig!!...no, home no, Els germans Karamàzov...Els Karamazov són la bíblia!!...què dius ara, la bíblia Dosto són Memòries del subsòl...
Val més equivocar-se sol, Jaume.

25 comentaris:

  1. L'Allau, escombrant cap a casa. Si algú vol Dickens i que sigui relativament breu (Dickens no ho és gairebé mai), "Grans esperances" en vena. "Temps difícils" és més curt encara, però pot donar una idea massa panfletària del mestre. "Pickwick" és un excel·lent postre, però requereix un estómac amb tendències bulímiques.

    ResponElimina
  2. Sou de Dickens, eh, Allau?
    Grans esperances, doncs? En prenc nota. No l'he llegit.

    Com que Dickens=totxo, mirarem de fer la programació de tal manera que la gent el pugui llegir sense estrebades. Fer la trobada a finals de setembre, per exemple. D'aquesta manera tindríem tot l'estiu per fotre-li queixalada i ens desfaríem de la brevetat com a criteri de selecció.

    ResponElimina
  3. Matilde, "Grans esperances" és una novel·la sublim, o sigui, ideal per a tots els públics. Durant els propers anys miraré de compaginar Carroll i Dickens en els meus apunts.

    ResponElimina
  4. I ja en petit comitè, l'has de llegir ja!

    ResponElimina
  5. D'acord, quan acabi Els jugadors d'espavilar ocells de whist(o el que sia que estic llegint ara), m'hi poso.

    ResponElimina
  6. Whatever, però fes-ho ja, que si no es refreda.

    ResponElimina
  7. Dues coses:
    1.-Gracies Matilde per la part que em toca
    2.-Gracies Matilde pel "curro" que t'ha portat resumir la sessió...

    ResponElimina
  8. ---jo no llegeixo gaire bé les cites, Matilde, no sé si valdria la pena posar-les en negreta, cursiva o d'alguna manera que resaltéssin més a la vista...

    ResponElimina
  9. Mitchum, he hagut de deixar moltes coses pel camí, perquè ja en tenia prou.

    1- Els temes, ja saps, l'amor-odi, el joc, etc. La nostra escena final, tipus baralla George i Mildred Roper, originada per una teva afirmació: els jugadors comencen a jugar per calés.
    A mi no m'interessa la psicopatologia, què sé jo, pobre de mi, d'aquestes pulsions. Ara, jo continuo pensant que a El jugador hi ha una metàfora. La hi veig.
    Si la vida és l'estoneta que passa mentre no arriba la mort (ergo tots som condemnats esperant compliment de sentència), l'individu que aposta a la ruleta vol fer una botifarra al destí, a l'atzar o a déu o ves a saber a qui. És un rien ne va plus o tot o res.

    2- Que la trobada semblava un galliner, i que això és maco. Que calia posar ordre, que les converses es trepitjaven. Orgue de gats magnífic.

    Per exemple.

    ResponElimina
  10. Hola,
    us voldria convidar a passar pel blog DISTOPIES, sobretot per l´últim apunt firmat per en Sadurní Vergés.
    Moltes vegades em perdo pel Lluçanès i sempre noto bones ones geogràfiques i literàries.
    Mitchum, coneixes en Robert J.?
    Imma

    ResponElimina
  11. ..Imma,...si, el conec, cada dia dormo amb ell (que dolentota ets, de totes maneres gracies)...per cert, el dia del J.Lara seras tu la presentadora, no?

    respecte als temes que van quedar al tinter, Matilde, a veure si aquesta tarda explico el que jo entenc per joc,...respecte a la metàfora que hi has trobat,...és genial que la penya trobi coses dispars en les seves lectures...per aquesta raó m'agraden tant això dels clubs, m¡'agrada conèixer visions diferents a la meva....

    ResponElimina
  12. veí de les Corts28/1/10 13:34

    Si juguen un jugador contra un idiota, segur que guanya sempre el jugador. És més clar que un cabàs fet a mida.

    ResponElimina
  13. Ara, si a la timba es presenta un jugador idiota mig endimoniat, Veí, val més plegar veles.

    ResponElimina
  14. jugadors idiotes endemoniats...pobre gent.

    ResponElimina
  15. És el que penso. Primer s’hauria de definit exactament a quina mena de joc ens referim, jo no em refereixo al joc que ens torna a la infancia/joventut llegeixis play, saltar a corda, teto, ni al de diumenge a migdia truc, brisca, burriquet....La raó originaria del jugador és l’ambició d’aconseguir una picossada de diners sense gaire feina. Evidentment quan entra l’addicció la cosa canvia i entren altres aspectes psico...etc. que ja serien figues d’un altre paner, però el desencadecant original és la pasta, en pots estar segura.

    ResponElimina
  16. Mitchum, pot ser que tu parlis de tafurs i jo de jugadors?

    ResponElimina
  17. ..no, no, els tafurs són una mena de jugadors,...jo parlo dels jugadors en general...després hi ha els despreciables tafurs que si són enxampats se'ls emploma i llança al riu....

    ...tu rai!!!!!!!

    ResponElimina
  18. En Ferran G vol un Faulkner!
    Fgt
    (no estiu actiu, estic escrivint i he deixat de banda al blog... ara poso remei)

    ResponElimina
  19. ..oido barra....

    ..ben fet Ferran (no de deixar de banda el blog sino d'escriure) segur que t'ho pases més bé...tu ets dels que disfruten o dels que pateixen quan escriuen?

    ResponElimina
  20. Si no disfrutes, no ho faria!

    Per cert: R.I.P Salinger! Un bon cel Caufield.

    ResponElimina
  21. Tros de capricorn sociòpata!! (tu no, Ferran, en Salinger). Ciao, caro.

    Quin Faulkner vols, Ferran G? Millor: quin Faulkner seria "més programable".

    ResponElimina
  22. Un respecte, Matilde! És a la nostra natura de capricornis.

    ResponElimina
  23. Què m'has de dir a mi, Allau?

    ResponElimina