dijous, 30 de desembre del 2010

fi


El día de Navidad de 1956, la policía de la ciudad de Herisau, al este de Suiza, recibió una llamada: unos niños se habían tropezado con el cuerpo de un hombre muerto por congelación en un campo nevado. Cuando llegó a la escena, la policía primero tomó fotografías, luego retiró el cuerpo.
El difunto no tardó en ser identificado: era Robert Walser, de setenta y ocho años de edad, que había desaparecido de un hospital mental de la zona. En su juventud, Walser se había forjado una cierta reputación, en Suiza y también en Alemania, como escritor. Algunos de sus libros todavía estaban en catálogo; alguien, incluso, había publicado un libro sobre él, una biografía. Sin embargo, durante el cuarto de siglo que había pasado en instituciones psiquiátricas, su propia escritura se había agotado. Dar largos paseos por el campo -como aquel durante el cual murió- había pasado a ser su principal entretenimiento.
Las fotografías de la policía mostraban a un anciano ataviado con un abrigo largo y botas, despatarrado sobre la nieve, los ojos totalmente abiertos, la mandíbula floja. Estas fotografías se han reproducido amplia (y desvergonzadamente) en la literatura crítica sobre Walser que ha florecido desde la década de 1960. La denominada "locura" de Walser, su solitaria muerte y el tesoro de escritos secretos descubiertos después de su fallecimiento se convirtieron en los pilares sobre los cuales se erigió la leyenda de Walser como un genio escandalosamente olvidado. Incluso el creciente interés por Walser se convirtió en parte del escándalo.
"Me pregunto -escribió Elias Canetti en 1973- si entre todos aquellos que construyen su ociosa, segura, rígida y regular vida académica sobre la de un escritor que había vivido en la angustia y la desesperación, hay alguno que se avergüence de sí mismo".

J.M. Coetzee. "Robert Walser" A: Mecanismos internos. Mondadori, 2009.  P. 32.


13 comentaris:

  1. La frase d'en Canetti és brillant. Com n'arriba a ser de fàcil desvirtuar l'obra i la vida d'alguns autors mitjançant la repetició fins a l'avorriment de tòpics i llocs comuns. Provar de fugir d'aquest recurs fàcil hauria de ser la tasca de tot bon estudiós.
    Salut i bon any a tots!

    ResponElimina
  2. Tenim una nova síndrome batejada: la síndrome de Walser.

    Com si no en tinguérem prou!

    Venturós 2011!

    ResponElimina
  3. Estic awalsarada (i refredada) perduda, ja em direu si és manera d'acabar l'any.
    Això, salut, i que tingueu (tinguem, de fet)un bon any david i rasoir!
    I pel mateix preu, una abraçada vírica!!

    ResponElimina
  4. Dr. Miquelvilardekyllhydemolsosa30/12/10 17:35

    Per fi una afirmació lucidíssima !! Aplaudiments pel gran Canetti !!! Si desapareguessin els voltors, paràsits i lladres d'autors(acadèmics, periodístics i de tota mena),i es rebaixés la mítica sobre la persona-escriptor i es centrés més en l'obra, aniríem millor.

    ResponElimina
  5. Sabia jo que això havia d'acabar malament. Bon any pels supervivents!

    ResponElimina
  6. Estremidora fi, carai...! La suma de Walser i Coetze és demolidora. En fi, no res, un bony any i etc.

    ResponElimina
  7. Celine era pro Hitlerià... bé a cuento pq le inclós a la meva llista. res, bona nit i any '11!

    ResponElimina
  8. Ostres, Doctor, avui signa tota la familia al complet! Quin honor! aaatxim.

    ResponElimina
  9. Ai, Allau, he sobreviscut, però en mal estat. Pa mi que estic somatitzant. Bon any! aaatxam

    ResponElimina
  10. Saps, Lluís, estic refotudament orgullosa del dibuixet que he triat avui. Un camp de neu. O un full en blanc, depèn com t'ho miris. Que no sigui una metàfora! Bon any i etc. per a tu també.

    ResponElimina
  11. Has inclòs Céline per a fer-li la pilota al Doctor, fgt?
    Bon any. Vaig a esnifar una mica d'eucaliptus.

    ResponElimina
  12. Una vegada vaig veure a la Filmo una pel·lícula portuguesa (de la qual no recordo al nom) que era pràcticament tota una pantalla en blanc, amb textos en off diversos i al final sortia la famosa foto d'en Walser jaient a la neu. Mai m'havien advertit abans a la guixeta d'un cinema prevenint-me del què anava aveure. No sé per què, a mi em va agradar.

    ResponElimina
  13. Walser "personatge" és molt llaminer, Òscar. I la seva mort no desentona, és superwalseriana. Però jo m'estimo més llegir els seus llibres, obviar la foto. Per un cop, i sense que serveixi de precedent, estic d'acord amb el Dr. Miquelvilardekyllhydemolsosa.
    I benvingut!.

    ResponElimina