divendres, 13 d’abril del 2012

la plaga dels clubs



dimecres 21 de març de 2012
Club de lectura
Us informem que el próxim club de lectura será el 17 d'abril a les 20:30h.
El llibre que comentarem és "Primavera,estiu, etc..." de Marta Rojals. També us adjunto uns links sobre el llibre.
http://llibreter.blogspot.com/2011/02/primavera-estiu-etcetera.html
http://viuillegeix.wordpress.com/2012/01/11/primavera-estiu-etcetera-marta-rojals/
Fins aviat,
 

EL CAFÈ DE LES LLETRES
Sta. Joaquima de Vedruna, 29
08500 Vic

11 comentaris:

  1. Serà per dies, que aviat podrem lligar els gossos amb dies en comptes de llonganisses, de tants com n'hi ha. I serà per llibres, que no cal ni parlar de la quantitat de llibres que s'editen, més que dies i llonganisses junts. Tot i amb això, el cas és que aquest mes d'abril, i amb una setmana de diferència, la ciutat de Vic acull dos clubs de lectura (que jo sàpiga) al voltant de la novel·la de la Rojals. Estic per nomenar-la pubilla de la Plana.

    ResponElimina
  2. Vols dir que no és per un voler allò que no tenim? Ara imagino què passaria si, el Dia de la Palma, tota la vostra Plana s'entestés en fer beneir rames d'olivera com em consta fan a les terres de l'Ebre. Si no s'alça el cerc, aquests dies arreu d'allà s'eleven els fumarols de les esporgues cremades a peu de marge. Davant tal estesa de fogueres no pots deixar de pensar en un elemental sistema de comunicació a distància: "Mira, lo Pedró avui para a la Solana de dalt... I està fent lo mateix que faic jo, i que fem tots."

    ResponElimina
  3. Ha set casualitat, em temo. Cap problema, la cosa és llegir.

    Per aquests verals, el rei del dissabte de Rams és el llorer ("llor" és més nostrat). I se celebra el mercat de mercats de Vic, el del Ram, amb cançoneta inclosa (la lletra és del pintor, ja traspassat, Josep Font Sellabona, que també cantava i se'l coneixia, allà pels anys cinquanta, com "el trobador de Catalunya").

    Les pubilles de la plana
    ben aviat s’han desvetllat
    i un sol rialler demanen
    per la gent que va al mercat.

    Es un jorn de primavera
    quin estiu de prat florit
    de roselles, de dolceses
    la nostra plana de Vic

    Ja les noies s’empolainen
    per anar al mercat de Vic
    per dansar belles sardanes
    i fins per trobar marit.

    Mercat del ram, orgull d’Osona
    en festa bona surt del camp
    mercat del ram, de llor i palmes
    que porten flaires del nostre camp.

    Mercat del ram, de tradició
    pler de tipisme i de color.
    mercat del ram, mercat del ram
    tothom t’espera, mercat del ram.

    Plana de Vic, terra catalana
    on sento pau, ballant la sardana
    plana de Vic, el teu mercat
    jo no el podré mai oblidar.

    Ole, ole, oleeeé.

    [Doncs no saps quin servei farà aquest meu comentari d'avui, que això és pregunta obligada dels crèdit de síntesi de les escoles vigatanes!]

    [I lo Pedró, és a dir, el pare de l'Èlia, és el personatge que més m'agrada. Li tinc flaca.]

    ResponElimina
    Respostes
    1. ...una mena de Brian Jones de la plana, vaja....òstia quina reprogramació més cool!!!

      Elimina
    2. Ai, Roberto, que se me escapan las aguas!!
      No sé jo si "lo trobador" també tocava la cítara...
      Si n'arriba a ser d'enganxifosa la tornadeta mercat del raaammm orgull d'Osoooona. Ecs. Déu l'hagi perdonat.

      Elimina
  4. A l'espera de la propera entrevista a l'autora, m'agrada això: el meu personatge preferit de la novel·la és el pare Pedró, i tant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I ja posats, el meu capítol, el 14, "Èlia, són les set"; el pare i l'Èlia collint aulives, justament, a la Solana que citava en Girbén.


      "-Quants aulivers hi ha, anquet tros?
      -Cinc-cents.
      -Coi, déu n'hi do, no? I als Vingalis?
      -No, allà menos, quatre-cents cinquanta.
      Hosti, i s'han de collir tots...I encabat encara hi ha la Solana de Baix, i l'Aulivera. M'agafa un mareig de pensar-hi. Però sigui com vulgui, cada any s'ha fet. I mira per on, tots aquests milers d'olivers també m'han vist néixer, m'han posat el plat calent a taula i encara m'han pagat la carrera, que no és que sigui barata, que a mon pare, quan cada setmana l'havia de trucar per demanar-li més diners per al material -és que papa, ara necessito un paral·lex, ara regles, ara ròtrings, ara paper de ceba, vegetal, còpies en din-Ao-, doncs ma tieta li deia, no vols dir que aquesta xiqueta es deu haver ajuntat amb males companyies? Així que aquests olivers vinga a fer olives i mon pare i ma tieta vinga collir-les perquè jo pogués fer ratlles sobre papers com llençols i gastar al mateix ritme que els meus companys de classe, fills d'arquitectes, d'advocats i de metges [...]
      Tant si en sóc conscient com si no, al món d'on vinc tot segueix la pauta natural, que ja ni me'n recordava de com era, però que existeix independentment de mi i de les meues circumstàncies.
      -Papa, a tu t'agrade fer de pagès?
      -Oh, no coneixo cap altra cosa, jo.
      -I si haguessis pogut triar, hauries triat fer de pagès?
      -Per dir això primer s'ha de puguer triar, i jo no ho vai puguer triar.
      -Ja, però ja m'entens. Mira el Serafí, que se'n va anar a Barcelona.
      -Oh, poro ell és paleta.
      -Sííííí, ell és paleta, pero podie haver seguit amb lo tros.
      -Això, si hagués volgut.
      -I tu qué?
      -Jo qué?
      -Aiii, papa, que és difícil parlar amb tu."

      I aquí els deixo, estirant borrasses, arreglant soques i fent rebaranes.

      Elimina
    2. parlant d'aulives:
      Sota l'olivera, olives
      sota l'olivera estan
      a la plaça hi fan sardanes
      mare, deixa'm-hi anar
      no hi vagis, Caterineta
      que ton pare està a punt d'arribar
      tant si arriba com no arriba
      a la plaça vull anar
      son pare va arribar...
      on està Caterineta?
      a la plaça a ballar
      son pare la va anar a buscar
      la primera garrotada
      morta ja la va deixar
      sa mare estava a la cuina
      fent-se un gran tip de plorar
      i el dia del seu enterro
      a son pare van penjar

      Elimina
    3. and...
      http://www.youtube.com/watch?v=d5MQOQcuj64

      Elimina
    4. Home, molt millor aquesta cançoneta de la música popular, on vas a parar...laralito laralà...

      Elimina