dimarts, 5 de novembre del 2013

κρίσις vol dir canvi



Noves llibreries: més petites però més resistents
Neixen nous espais que comparteixen una oferta singular, especialitzada, dinàmica i pròxima al lector
NÚRIA JUANICO Barcelona | Actualitzada el 03/11/2013 00:00 ARA.

Contra tot pronòstic, les llibreries tornen a aixecar la persiana. Sigui per endinsar-se en el romanticisme bucòlic dels llibres, per donar resposta a certes mancances del sector o bé simplement per canalitzar la passió literària, neixen nous establiments amb models renovats i el repte de fer front a la crisi econòmica.
El discurs apocalíptic sobre la fi de les llibreries -amb el tancament d'establiments emblemàtics com la Robafaves i la Catalònia-, reforçat per la reiterada caiguda de les vendes dels últims anys -d'aproximadament un 25%-, no ha aconseguit desanimar un conjunt d'emprenedors disposats a adaptar-se i innovar perquè el negoci sobrevisqui. L'obertura de La Impossible a principis de juliol, com a resposta al tancament de Proa Espais, i l'èxit de la llibreria low cost Re-Read, que s'amplia amb un nou espai al barri de Gràcia, encomanen esperança al sector. "Treballo com a llibretera des dels 13 anys i sempre he sentit queixes recurrents sobre el declivi del món del llibre", assegura Montserrat Úbeda, que va reobrir Ona Llibres dimecres passat.
Les noves llibreries rebutgen l'homogeneïtat de les grans superfícies i s'aferren a una singularitat que les diferenciï de la resta. "Hem trencat amb el model tradicional de les llibreries, perquè nosaltres no ens guiem per les novetats ni els catàlegs", apunta un dels propietaris d'Espai Literari, Aureli Vázquez, un establiment que només ofereix llibres autoeditats o bé d'editorials independents. Però, malgrat aquesta voluntat de ser únics, els espais comparteixen diverses característiques que apunten cap a una concepció renovada de les llibreries.
Les dimensions dels locals són una clau per mantenir el negoci. "Fins ara, la majoria de llibreries es basaven en estructures immenses amb una gran quantitat de personal, un conjunt d'elements que són una bomba", subratlla el responsable de No Llegiu, Xavier Vidal, que diumenge passat va obrir les portes del seu establiment. De fet, gestionar un espai petit és més fàcil per als llibreters, que així poden conèixer els clients i teixir un clima de confiança. Mantenir un programa d'activitats atractiu i fer un bon ús de les xarxes socials també resulta essencial per dinamitzar la llibreria. "Internet proporciona unes eines bàsiques per donar vida a l'espai i enfortir el lligam amb la clientela", explica una de les sòcies de la llibreria Els Nou Rals, Anna Bordas.
En el fons, només hi ha un secret: "Sobretot, el servei i el producte han de ser bons", emfatitza un dels propietaris de l'espai La Memòria, Xavier Cortés. Per això, la tasca del llibreter és bàsica per tirar endavant un espai on van a parar els lectors més diversos buscant la història adequada.

Aquí, la resta de l'article.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada