dilluns, 26 d’agost del 2024

no llegeixo gens, a l'estiu

 

No llegeixo gens, a l'estiu. I encara menys quan faig vacances. No sempre ha estat així, al contrari, tinc record d'enormes totxos empassats amb fruïció al pic de la canícula. Però, de fa uns anys, això ha canviat radicalment. No és que em preocupi, les coses van com van, diguem-ne que el fet m'intriga. Ben mirat, no deixa de tenir la seva conya que justament quan disposo de més temps per dedicar a la lectura, sigui l'última cosa que em vingui de gust fer. I que la meva vaga de llibres estival coincideixi amb l'època en què la majoria de la gent que inclou en el curriculum allò de llegir i escoltar música intensifiqui la seva activitat lectora, fa que el fenomen sigui encara més curiós. Tothom carretejant llibres per llocs insòlits i jo lleugera d'equipatge, com una no-lectora qualsevol. Amb la lectura i l'estiu passa una mica com amb Sant Jordi, que és més festa per als que no compren mai cap llibre, se m'acut ara.

He estat rumiant intensament en això meu de no llegir a l'estiu, però encara no he arribat a cap conclusió definitiva, només tinc unes quantes hipòtesi: 

1. Com que em passo la resta de l'any, sobretot l'hivern, rere les ulleres del serca, llibre va, llibre ve, que ja tinc ulls de talp, santa Llúcia em conservi la vista, doncs re, que en fer-se llargs els dies, el que vull, el que em cal, és sortir de la cova, que em toqui l'aire. 

2. Inconvenients de la feina. Soc bibliotecària i, per tant, estic (comprensiblement) fins al monyo de llibres i de biblioteques. Mantingueu-los allunyats de mi, quan faig vacances, gràcies. 

3. M'he fet gran, per no dir vella, i m'estic carregant de (encara més) manies. 

Unes proposicions més que acceptables, no m'ho negareu pas.

En fi, sigui com sigui, el cas és que assumir aquesta nova situació no em suposa cap problema, tret de quan em reincorporo al taulell, és clar. Més d'hora que tard m'haig d'enfrontar a un lector-de-tot-l'any que, després d'intercanviar les pertinents informacions sobre les vacances, destinació, si han anat bé o ha sorgit algun entrebanc, etcètera, em pregunta què he llegit aquest estiu. Res. Ben res. Torno neta de tinta, dic. De vegades, s'alça alguna cella, en senyal de sorpresa. Representa que si ets bibliotecària no pares mai de llegir, és el que s'espera de tu, una mica com allò del valor i els militars¹. Si hi ha franquesa (i el lector en qüestió em cau bé), li acabo explicant el fenomen. Si no, parlo del temps, com tothom, o de llibres llegits la tardor passada o fa mil anys, pots comptar.

Finalment, i dispenseu la marrada, arribem al quid de la qüestió, que no era, encara que ho sembli, parlar de mi, que també, salta a la vista. De fet, el que realment volia, quan he començat a teclejar, era demanar-vos, primer de tot, si sou de la mena de gent que també llegeix a l'estiu, i en segon lloc, si la resposta fos afirmativa, és clar, apel·lar a la vostra gentilesa i generositat i mirar d'aconseguir que ens expliquéssiu amb quins llibres heu passat la calor, etcètera i gràcies.


_________________

¹ Una altra cosa que s'espera dels bibliotecaris, quan fan vacances, és que visitin les biblioteques del lloc on les passen. En això torno a decebre estrepitosament l'interlocutor, declarant-me més partidària del turisme de bars o de cementiris.


21 comentaris:

  1. Els meus destacats de l'estiu han estat "Solitud" de Víctor Català (per a vergonya meva no l'havia llegit mai), "From Hell" d'Alan Moore i Eddie Campbell (novel·la gràfica, m'ha agradat molt, recomanada per a interessats), "Els arbres" de Percival Everett, que no hauria llegit sense la mediació d'aquest blog (moltes gràcies, perquè ha estat tota una descoberta) i ara llegeixo "Nostra Senyora del Nil" de Scholastique Mukasonga (molt recomanable, però encara no l'he acabat).

    Espero que hagis passat molt bon estiu, Matilde, i que hagis pogut desconnectar. Una abraçada i fins aviat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, Noemí.
      L'estiu, fantàstic, malgrat la calor. La desconnexió, total.
      Merci per explicar-nos el que has llegit.

      Saps, jo el que voldria de debò és tornar-me a posar amb la Comèdia. Fa dos anys que soc al Purgatori. Quin greu. Però no trobo la manera. Això sí que em reca.

      Una abraçada. Fins aviat.

      Elimina
  2. Jordi Casals26/8/24 11:33

    Hola Rosa (ho celebres?. El 31?. Si es aiñi felicitats, si no tambéfelicitats per haver sobreviscut a l'estiu. Jo tampoc llegeixo gaire a l'estiu. Abans sí, sempre literatura d'aventures o de detectius. Aquest any he llegit Si això es un home d'en Primo Levi. La vida al davant d'en Raymond Gary, i Amor de la Maayan Eitan i ara toca Lèxic familiar de la Natalia Ginzburg i m'hauré d'afnyar a llegir i demà i demà i demà (sempre ho puc fer en diagonal com en Jordi Casany, peró no en sé prou i m'hi encallo. Ja veus, lectures no massa estivals. Ens veiém. Salut .PD. Has visitat el cementiri de Milá ?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Celebro l'aniversari, jo. Però admeto felicitacions per l'onomàstica tant el 23 com el 31.

      Només he estat un cop a Milà, fa 20 anys. Què hauria d'haver fet, al cementiri?

      Elimina
    2. Jo tampoc llegeixo gens a l'estiu. La lectura no és gaire compatible amb els viatges i, a més, el llibre que em vaig endur ("Lo que hay" de Sara Torres) se'm va fer bola.

      Elimina
    3. Llegeixes prou la resta de l'any, Allau. Per cert, ara que ets perquí, dir-te que trobo a faltar molt l'allau diària. Però molt.

      Elimina
    4. Gràcies, m'he tornat un dropo.

      Elimina
  3. Jo en estiu llegeixo tant o més que en hivern, sobretot si tinc vacances. Ací estan quasi tots els que he llegit enguany:

    -Soldats abandonats, Gavino Balata
    -Mary John, Anna Pessoa
    -Guerra i Pau, Tolstoi
    -Una familia moderna, Helga Flatland
    -Hotel Indira, Melcior Comes
    -La hermana del desván, Gøhril Gabrielsen

    Ara estic llegint Antípodes, de Maria Antònia Oliver.

    ResponElimina
  4. Jordi Casals27/8/24 18:02

    Mirar . Deies que t’agraden els cementiris, doncs això al de Milà és també un museu al aire lliure

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai, dispensa. Estic espessa. Però espessa espessa.

      Elimina
  5. Hola, bon estiu, encara

    He llegit
    -Maria Climent. A casa teníem un himne
    -Mònica Batet. Una història és una pedra llançada al riu. Premi Crexells.
    -Hernán Díaz. ñ-In the distance (A l´horitzó)

    ResponElimina
  6. Françoise Mardi. He donat una volta per la teva lluna.
    Sergi-Pau Casas-Borja. Poesia incompleta, Vol. 1 (1954 - 1973)
    Joshua Freidmann. Assaig sobre l'avorriment.
    David F. Stonewall. Biografia de Max Welford (L'apuntador de Shakespeare)
    Renata Farrucci. L'aurora no és el crepuscle (contes)
    Desiderio Camuñas Castro. Vos no sabés de qué hablás, y sin embargo abrís la boca para no decir nada.
    Neil Lawless. Vigili on fica els peus, comissari McLuhan !
    Thelonius d'Agrigent. L'Agrigentiada.
    .

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo de Desiderio Camuñas Castro vaig llegir fa molt Si no sos (por lo menos) Proust, no me cuentes tu merienda. . Em va encantar!

      Elimina
    2. Osti, aquesa no, me l'apunto ! El vaig descobrir amb "Adagio moderato ma un tanto conchudo (O todos los porteños pensamos que escribimos como Borges)"

      Elimina
  7. Trabajos de mierda, David Graeber
    Mon ami Maigret, Simenon
    Borja Papa, Mira
    La creació d'Eva i altres contes, Carner

    Zaca

    ResponElimina
    Respostes
    1. Què tal Trabajos de mierda? Sospito que jo soc una flunky, Zaca.

      Elimina
    2. Molt divertit i molt trist alhora. Estem fumuts.

      Elimina