dilluns, 13 de febrer del 2012

molla i ploma

MIENTRAS la profesión médica de Baroja hacía agua en San Sebastián, en Madrid se producía un suceso trascendental en una rama colateral de la familia. Una tía de la madre de Baroja, doña Juana Nessi, había enviudado y heredado de su marido, un tal Matías Lacasa, un negocio situado en la esquina de la calle de Capellanes, cuyo rótulo rezaba así:

PANADERÍA DE VIENA
Única privilegiada en España
Proveedora de la Real Casa
Toda clase de pan de lujo

Tantos calificativos no cumplían una función publicitaria, sino descriptiva: la panadería gozaba de merecido prestigio en la capital por haber introducido en España el pan de Viena, una novedad que suponía una tecnología avanzada y, en consecuencia, un personal compuesto en parte por técnicos alemanes. Por todas estas razones debería haber sido un negocio próspero, pero no lo era.

Al fallecer su fundador y dueño, Matías Lacasa, Juana Nessi recurrió a la familia Baroja en busca de ayuda y ésta no tuvo mejor idea que enviarle a Ricardo, que, como ya se ha dicho, era pintor de vocación y bibliotecario de profesión. Cuando Pío andaba sin rumbo por San Sebastián, llegó la noticia de que Ricardo se había cansado de dirigir la panadería. Pío pensó entonces que si los dos hermanos se repartían el trabajo, podrían vivir sin agobios y disponer de tiempo libre para sus respectivas aficiones. Escribió a Ricardo exponiéndole la idea y al recibir la conformidad de éste, se fue a Madrid y se hizo panadero.

Eduardo Mendoza. Pío Baroja. Omega, 2001. P. 42.

_____________________
P.S.: Corre la brama que Rubén Darío, fent brometa amb això del forn de pa,  va dir de Baroja: "Es un escritor de mucha miga, se nota que es panadero". La resposta de Baroja: "Rubén Darío es un escritor de buena pluma: se nota que es índio". I si l'anècdota és apòcrifa, la veritat és que fa de bon empassar.

6 comentaris:

  1. El Mendoza va un rato llarg equivocat: on va fer fallida la presumpta vocació mèdica de Baroja no va ser a San Sebastián sinó a Zestoa. Allà on el balneari que tant estima l'Arzak de les peroles i on la rèplica monumental de la Cova d'Ekain, santuari major de la pintura rupestre.

    ResponElimina
  2. No, no, Girb...en el capítol anterior -"Médico en Cestona"- ho deixa prou clar:
    "Pío abandonó Cestona. Había intentado sin éxito conseguir otra plaza de médico, en Zarauz o en Zumaya y también en San Sebastián, donde trato de ejercer su profesión contando con la ayuda de algunos amigos de su padre, que a la hora de la verdad y según el propio Baroja, no movieron un dedo por él. Finalmente optó por abandonar de una vez por todas el ejercicio de la Medicina".

    Portem dos metges-escriptors seguits. Ara se m'acuden uns quants noms més: Rabelais, Conan Doyle, Schiller, Txèkhov, Miguel Torga...Hi tenen tirada. O es fan escriptors o alcaldes de Barcelona!

    ResponElimina
  3. a banda d'anecdotaris diversos i professions circumstancials, Pío Baroja és un Escriptor amb majúscula...m'he començat a llegir "Las inquietudes" i no em recordava que fos tan bo...deixem-nos de punyetes i de si és novel.la d'aventures o de si comparacions amb aquell o l'altre, és literatura i de la millor !
    miquel hyde

    ResponElimina
    Respostes
    1. Pos jo encara és hora que me l'afiguri, pobre don Pío-Pío, que cada cop que veig la coberta em fa que torno a primer o segon de bup -res de gossos, que jo era de les que anava per batxillera, però de les unificades i polivalents!- i a l'arbre de la ciència, i a sor Soledad, déu l'hagi perdonada, i a la pobra Marina, que no us diré jo què era capaç de fer amb un dit i un nas, la tal Marina, i per això ningú volia seure amb ella. I vinga comentari de text a lo Lázaro-Carreter, i vinga examen. I vinga aprovar sense haver llegit la ciència de l'arbre, que potser era ben bona, però jo en tenia prou amb què a sor Soledad li semblés estupenda per sortir corrent, cames ajudeu-me, i, és clar, ara, a les meves velledats, ara, amb les inquietuds aquestes.

      Elimina
    2. entenc el trauma, Matilde, però concedeix-li una amnistia a l'educació lázarocarreteriana de les monges aquestes i si fas un petit esforç pot ser que t'agradi i tot el bo del Shanti...
      miquel hyde

      Elimina