dimecres, 13 de juliol del 2011

crepuscle


L’hora Faulkneriana per excel·lència és el crepuscle, aquella en què el dia es retira i la nit és a punt d’arribar que nosaltres anomenem capvespre.
Diuen que a vegades encara s’apareix als turistes a la porxada de ponent de Rowan Oak segut en una gandula de fusta llegint l’Antic Testament a prop d’una taula de marbre blanc on hi ha una gerra de llimonada, un flascó de sucre, un got llarg de vidre amb un remenador de plata i una ampolla de Jack Daniel’s. De totes maners val més que no l’entreu ni li demaneu res perquè us podria passar com a una periodista que sense demanar permís se li va acostar i li preguntà:
-Sr. Faulkner, perquè és tant pessimista en les seves novel·les, quina creu que és la causa de la decadència de la humanitat. I ell li va contestar:
-Professions com la seva, senyoreta, que es creuen amb la llibertat d’envair la intimitat d’una persona sense cap respecte.

21 comentaris:

  1. Ai, Mitch, quin ensurt, que ha set llegir Crepuscle i m'he pensat que t'havies donat un cop al cap. Que no sigui que estic molt perjudicada per la saga aquella de vampirs que té tanta requesta entre les noies adolescents. Però no, Faulkner.

    ResponElimina
  2. a mi, Matilde, m'ha passat el mateix. Quin "susto"!! (directament, i amb barbarismes inclosos!)
    I com n'estem d'influïts pel màrqueting, redéu!

    ResponElimina
  3. El crepuscle d'estiu es la millor hora per banyar-se, al mar o a la piscina, surts de l'aigua i continua sent la millor hora pel senyor Jacky, bé que ho sabia el mestre.

    Fgt

    ResponElimina
  4. Whisky Sour

    Ingredientes:

    -4 cl. de whisky bourbon
    -2 cl. de zumo de limón =50 gr. de limón
    -8 gr. de azúcar = 1 sobre de azúcar

    Preparación:

    Este es un cóctel muy sencillo de realizar, puesto que necesitamos solamente unos ingredientes básicos muy comunes en nuestros hogares y porque la elaboración en si no tiene ningún misterio.

    Exprimiremos los limones para sacarles todo su jugo.

    Utilizaremos la coctelerea para realizar el batido de los ingredientes y su mezcla. Pondremos unos cuatro cubitos de hielo en la coctelera e introduciremos los ingredientes especificados en el escandallo. Serviremos el contenido de la coctelera en una copa de coctel clásica decorada con una guinda de color rojo en el fondo.

    .....Bé, també es pot servir en altres recipients, jo el recomano en un pot de vidre de melmelada sense etiqueta i,evidentment, net.

    ResponElimina
  5. Que arribi el capvespre, doncs!

    ResponElimina
  6. Aquest cap de setmana ho poso en practica! jo es que el whisky, fins ara, me'l foto sol, en tot cas amb un parell de "cubitus".

    Fgt

    ResponElimina
  7. miquel hyde13/7/11 17:26

    insisteixo : menys biografia, menys iconografia, menys mítica etílica i MÉS LLEGIR-LO, CARAM, QUE TOTS PLEGATS MOLT BLA, BLA, BLA, PERÒ NO HEM LLEGIT NI UN 40 % DE LA SEVA OBRA !! (em refereixo a Faulkner, anti mestre, Ferran....però que pot servir per a molts altres autors)

    ResponElimina
  8. Coi, Hyde, doncs jo, amb el teu permís (i sense que serveixi de precedent, que a mi les vides dels escriptors me la bufen) m'agafaré a la mítica etílica, perquè sospito que em caldran uns quants Whisky Sours d'aquests per a superar els primers capítols del brogit i la fúria i el foll i etcètera. Sòbria no em veig amb cor.

    ResponElimina
  9. Mira Miquel Hyde, tu pots insistir el que vulguis,...que jo continuaré posant el que poso...,normalment quan he de fer alguna presentació pel club procuro llegir tot el que arreplego de l’autor, de moment de Faulkner en els darrers mesos he llegit la biografia de Blotner que et recomano malgrat la incloguis al teu Bla, bla,bla....mentre agonitzo, banderas sobre el polvo (m’estalviaré Sartorius si Fgt no m’aconsella el contrari), els relatos completos (de moment els corresponents a Los invictos, el Villorio i desciende Moises), els de Gambito de caballo, Pylon, intrus en la pols, Llum d’agost, Absalon!, Absalon, Santuari, les palmeres salvatges, la ciudad, algun conte esparç que m’agrada molt com una rosa per a Emily i Miss Zilphia Grant, les poesies que he pogut pillar, i estic a punt de començar los rateros i una fabula, així doncs quan parlis de que no hem llegir ni el 40 per cent d’obra (suposo que et deus referir publicada aquí) hauras de parlar per tu....una altra cosa és que l’hagi entesa tota però ni el mateix Faulkner ho feia......una vegada mentre estaven treballant amb la traductora al fracès d’el soroll i la furia, aquesta li va preguntar a Faulkner sobre un passatge especialment fosc de l’obra i aquest li va dir ...ni que em matessis sabria què vaig voler dir....i aquesta per en Fgt, sempre deies que no t’agrada la poesia, Faulkner amic meu és un poeta!!!!

    ResponElimina
  10. Poesia en prosa, amic, poesia en prosa, i per més inri llegible! aquests xixarel·los que escriuen poesia en vers, a sobre illegible, no sé què pensen o no sé a què aspiren. Que n'aprenguin d'escriure poesia en prosa, tal com és "El soroll i la furia" en moltes de les seves pàgines... per no dir de "Mentre agonitzo", "Les palmeres salvatges", "El oso" (tot FAULKNER en les últimes 10 pàgines!), "Una rosa para Emily", "La paga de los soldados", "Santuario", "Luz de agosto" (l'he de rellegir)...

    Fgt

    ResponElimina
  11. ...jo no he trobat la paga de los soldados ni mosquitos,...per cert, Fgt. què m'en dius de Una Fabula?

    Vers, prosa, què més dóna, la única veritat és la poética...ja saps que Faulkner deia que, potser, si escribia novel·les era perquè no se'n sortia amb els poemes....he llegit alguna cosa de poesia i em sembla que li va servir molt bé de camp de proves

    ResponElimina
  12. ...m'apunto l'os pel cap de setmana...

    ResponElimina
  13. Si has llegit desciende Moises em sembla que ja l'has llegit. Diria que es l'ultim relat. Si?
    Tan la paga com mosquitos els van reeditar ara fa poc, el primer a l'editorial rba, i el segon a l'editorial alfabia. I per iberlibro.com es troben tots, fins i tot les obres completes en 7volums, de mèxic!
    En qualsevol cas jo ho tinc tot duplicat, alfaguara i plaza janes de l'any de la pera.

    Una fabula, tambe esta pendent.

    ResponElimina
  14. miquel hyde13/7/11 23:17

    està bé, Robert, callo !
    a part dels que heu esmentat, jo he llegit també "Rèquiem per una monja", "Intrús a la pols", "La mansión" i "El villorrio".
    encara ens falten, però, mitja dotzena més de títols, ja que segons la biografia de Peter Nicolasen (amb tapa dura i prestigi, però bla,bla,bla al cap i a la fi) publicà 17 novel.les, 8 reculls de contes, 2 de poesia i 1 entrevista, o sigui 28 llibres.

    ResponElimina
  15. Dr. Vilardekyll13/7/11 23:25

    El darrer conte de "¡ Desciende Moisés !" és el que porta justament aquest títol.
    El meu conte predilecte de Faulkner és "Otoño en el Delta".
    Tinc debilitat per "Mentre agonitzo", "Santuari", "Llum d'agost", "El poblet" i "La mansió", però crec que l'obra que el defineix millor és "Absalom ! Absalom !". Després de llegir-la, vaig quedar esgotat i no he tornat més a Faulkner

    ResponElimina
  16. Dr. Vilardekyll13/7/11 23:28

    Ah, i "The hamlet" ("El villorrio" segons Plaza & Janés) és una senyora novel.la, no un recull de contes.

    ResponElimina
  17. Prenc nota de com les tonalitats vespertines resulten adients a Faulkner. Em "guiaré" per aquest criteri.

    ResponElimina
  18. "Guia't", Girb, "guia't"!
    La resta d'amables lectors d'aquesta casa no podeu entendre aquest diàleg, encara. Una mica de paciència i el misteri serà revelat. I quin misteri tan gloriós! Ja ho veureu (mai més ben dit!).

    ResponElimina
  19. ...respecte als contes,....
    Jo tinc una edició que es diu Relatos completos, en el que hi apareixen una serie de contes que, segons m'ha semblat entendre, va fer servir per les novel·les, per exemple els de "el villorrio", i "Desciende Moises",...també n'hi ha d'altres d'inedits i altres que havien aparegut de forma esparça, respecte a l'Oso no recordo haber-lo llegit, però no he acabat el llibre, només he llegit els de Els Invictos (coses de Bayard Sartoris i el seu amic Ringo) i els de El Villorrio (amb una historia de caballs robats),...no recordo haber vist l'os, que llegiré aquest cap de setmana després d'haber-lo pillat a Internet.....Saps, Miquel, que no era la meva intenció fer-te callar, m'apunto "Otoño en el delta", el meu preferit serà sempre Una Rosa para Emily i Absalon!,Absalon és una pasada, ahir vaig començar una fabula, i és realment rara...però apassionanat.

    ResponElimina
  20. miquel hyde14/7/11 17:01

    segons Juan Benet, "Una fabula" és Faulkner en estat pur..a veure si la trobo un dia d'aquests

    ResponElimina
  21. El llibre de contes més complet de FAULKNER que he trobat, és d'alfaguara, el van editar recentment. Allà n'hi ha bastants més que en el recopilatori que va publicar Anagrama.
    I "Una rosa para Emily", de moment, continua sent el que més m'agrada!

    Fgt

    ResponElimina