dissabte, 15 de setembre del 2018

una vídua singular


«Una altra vídua singular que vaig conèixer va ser la d'en Salvat-Papasseit. Era una velleta petita que va viure molts anys més que ell. Semblava una gitana i formava part del món més popular de la Barceloneta. Venia a dinar alguna vegada a casa dels meus pares. És que en Salvat va morir...Fixa't, en aquest llibre del meu pare, del 1926, Paisatges i lectures, l'últim text està dedicat a la mort d'en Salvat. Va morir tan d'hora..., l'any 1924, potser. Era set o vuit anys més gran i entrava en aquell grup d'amics més grans del meu pare: en Foix, en Manent, en Salvat...La seva vídua explicava que, quan el seu marit s'estava morint, tuberculós, ofegant-se, s'incorporava del llit, l'agafava pel braç i li exigia que no es casés mai més, precisament l'autor de La rosa als llavis! Assegurava que se li apareixeria a les nits. Quan explicava això, tot dinant a casa, es feia un silenci...Feia por. Deien que era gitana i potser ho era de debò...»

Josep Cots. Autoretrat de Jordi Garcés. Anagrama, 2018. P. 246.


7 comentaris:

  1. El llibre que cito, segons l'editorial:
    Vet aquí un llibre rar, especial, i de títol aparentment impossible: l’autoretrat d’un arquitecte escrit per un llibreter. Josep Cots va conèixer Jordi Garcés perquè el seu estudi d’arquitectura estava situat a prop de la primera ubicació de la llibreria Documenta i n’era client. De mica en mica, les seves visites van anar agafant la forma d’unes ràpides «converses de taulell», sempre interrompudes pel tràfec del dia a dia. Però eren tan riques i suggeridores, tan prometedores, que, a fi nals de 2015, Cots va proposar a Garcés d’allargar-les per extreure’n tot el suc i fi xarles en un llibre. Sense voler ho d’entrada, es va anar formant un autèntic autoretrat, un poliedre amb totes les cares i la complexitat que engloba aquesta paraula. És un testimoni ple de records familiars i professionals, viscuts per Garcés, molt bon coneixedor dels entrellats del món cultural barceloní, o que li han explicat testimonis directes, barrejats amb reflexions sobre l’actualitat i, naturalment, sobre arquitectura i estètica. Però és molt més que tot això: és un llibre de vida, en el qual, tot conversant, Garcés desgrana comentaris sobre temes molt diversos i els exposa amb una subjectivitat radical que els enriqueix i els humanitza. Cal destacar, tanmateix, que és un autoretrat en un moment donat, com si disparéssim una càmera, un flaix, i la fotografia és tan viva que, si la repetíssim d’aquí a un temps, el que en sortiria segurament seria diferent.

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autoretratat, Jordi Garcés, és el fill petit de Tomàs Garcés i Josep Cots és, efectivament, el llibreter de la Documenta, el del llacet al coll.

      Elimina
    2. I pare de la Marina Garcés, també, per continuar amb el safareig...

      Elimina
    3. I exparella de l'ínclita Núria Amat...

      Elimina
  2. Hoooola,
    doncs desconeixia el llibre, i mira que sovint vaig a la Documenta i m´agrada escoltar el llibreter amb corbatí.
    La Núria Amat i la Marina Garcés és "els testos s´assemblen a les olles"

    Amada, amada

    Com te veig
    sense veure´t ni tenir-te al davant!
    Ara mateix,
    m´apar com si corressis.
    Vers la meva cabana d´il.lusions.

    J.S.Papasseit

    I.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els safaretjos ho tenen, això: la Núria Amat NO ÉS PAS LA MARE de la Marina Garcés. És la Tona Mascareñas.

      Elimina