Amb un mes de previsió, editors i llibreters tenen en part l'esperança que la campanya de Sant Jordi pugui salvar la gran davallada que viu el sector del llibre. Malgrat el fort descens del poder adquisitiu entre els possibles compradors, les previsions apunten al fet que molts lectors es reserven la despesa de llibres per a Sant Jordi i que això podria, en certa manera, salvar els mobles.
En aquest sentit els gremis de llibreters i editors de Catalunya confien que «els clients malalts de llibres» no deixaran de consumir en una diada tan assenyalada. Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters, fa una «crida a la conscienciació» en un moment en què les retallades i l'augment de l'IVA estan ofegant la cultura. Marià Marín, secretari tècnic del Gremi de Llibreters, també ho té clar: «El missatge que volem donar és que la gent surti al carrer i compri. Ara potser ja no cal reivindicar la llengua, però sí la cultura en general.»
El president del Gremi d'Editors, Xavier Mallafré, constata el descens de vendes de llibres fora de les campanyes de Nadal i Sant Jordi: «Si abans un lector entrava en una llibreria buscant un volum, potser en sortia amb un altre més sota el braç. Ara aquesta compra per impuls s'ha aturat, cosa que s'ha notat especialment en les grans superfícies.» En aquest sentit, Mallafré creu que molts dels lectors esperen Sant Jordi per fer les seves compres: «La gent es deixa anar més.»
Després d'una campanya de Nadal dolenta, llibreters i editors creuen que els resultats serien bons si per Sant Jordi es poguessin mantenir les xifres del 2012, amb una facturació de 18,3 milions d'euros. «Tenint en compte l'atmosfera pessimista i la situació econòmica, només amb el fet que no reculéssim estaríem més que satisfets, i si es pogués superar la xifra, estaríem feliços», afirma Daura. L'enemic més gran d'un Sant Jordi és que caigui en dia festiu o Setmana Santa (com va passar amb el fatídic 2011). O que plogui.
Enguany, només la pluja pot ennegrir el dia. Xavier Mallafré també espera que Sant Jordi acabi sent «una illeta» dins del fatídic panorama. En tot cas, tant llibreters com editors tenen clar que la fórmula de Sant Jordi està consolidada i continua sent vàlida. «No cal fer experiments», opina Daura.De tota manera, el descens continu de vendes al llarg dels últims cinc anys (del 20 al 25% a Catalunya) ha situat el sector al límit de la seva resistència. El tancament d'algunes llibreries emblemàtiques ha pogut oferir una imatge encara més catastròfica que la real però Marià Marín ho té clar: «En aquests moments estem al límit del que és sostenible. » «Si aquests any no ens en sortim, aleshores sí que les conseqüències seran desastroses», afegeix.
Montse Frisach. «Sant Jordi militant». El Punt Avui. 1| abril |2013.
__________________
Si aneu curts d'idees, aquí, aquí, aquí, aquí, aquí i aquí, us donen un cop de mà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada