diumenge, 24 de setembre del 2017

reemissió: casant biblioteques



«Fa uns mesos el meu home i jo vam decidir ajuntar els nostres llibres. Ens coneixem des de fa deu anys, n'hem viscut sis de junts, i cinc de casats. Les nostres tasses desaparellades han conviscut amigablement; ens hem posat les samarretes indistintament, i quan ha convingut, els mitjons; i les nostres col·leccions de discos ja fa molt de temps que es van barrejar sense incidents; els meus motets de Josquin Desprez conviuen amb Worst of Jefferson Airplane d'en George. Vam creure que per a l'enriquiment de tots dos. Però les nostres biblioteques s'han mantigut separades, la meva majoritàriament a l'extrem nord de l'àtic, la seva al sud.
Vam arribar a la conclusió que no tenia cap mena de sentit que el meu Billy Budd s'esllanguís dotze metres enllà del seu Moby Dick, però cap dels dos no va moure ni un sol dit per ajuntar-los.
Ens vam casar casar en aquest àtic contemplats pels Melvilles de cadascú, col·locats en quarentena. La promesa de l'amor en la riquesa i en la pobresa, en la malaltia i la salut -i fins renunciant a tota la resta- no va ser cap problema, però fou un gran què, que El llibre d'oracions no digués res sobre casar biblioteques i llençar-ne els duplicats. Això hauria estat una promesa molt més solemne, i, probablement, hauria estat la causa que el casament hagués quedat en un punt mort.»

Anne Fadiman. Ex-libris: confessions d'una lectora. Eumo, 2000. Traducció de Carlota Torrents.

PUBLICAT EL 12JULIOL2011.

2 comentaris:

  1. Mati... i una biblioteca es pot casar ella tota soleta amb ella mateixa? No ho sé.... si la tens en ordre cronològic de naixement dels autors.... passar-la a ordre cronològic de compra refiant-te de l'arxiu de tiquets de compra i de la memòria. I no em diguis benaventurada, que estic molt i molt sensible. Aquest tema m'ha afectat.... perquè som se separa una biblioteca després d'una separació???? Ah... auí hi ha tema. Pobres llibres.... ja has llegit l'article d'advent d'en Julian Barnes sobre 'Stoner'?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo, estimada Tremenda, a casa meu practico l'acumulació aleatòria i crec en el desordre alfabètic; ja saps, a cal ferrer, ganivet de fusta.

      I no, no en tenia notícia de l'article d'en Barnes. I sí, sí: ets un sol.
      Per si algú més el vol llegir, aquí està: Stoner: the must-read novel of 2013.

      Elimina