dijous, 2 d’abril del 2020

un any de confinament voluntari


Me duchaba una vez a la semana como mucho. Dejé de depilarme las cejas, dejé de decolorarme, de hacerme la cera, de cepillarme el pelo. Nada de hidratante ni de exfoliante. Nada de afeitarme las piernas. Rara vez salía del apartamento.
[...] Había empezado a hibernar lo mejor que pude a mitad de junio de 2000. Tenía veintiséis años.
Ottessa Moshfegh. Mi año de descanso y relajación. Traducció d'Inmaculada C. Pérez Parra. Alfagura, 2019. P. 12.


JORDI NOPCA
Pastilles per dormir, per oblidar i per fer net
Ara llegim
15|2|2019

Per a Florent-Claude Labrouste, el personatge principal de Serotonina, l’última novel·la de Michel Houellebecq, el moment “més dolorós de la jornada és el de despertar-se”: per suportar la consciència li cal prendre antidepressius. En Paul, el jove escriptor que protagonitza Taipei, de Tao Lin, viu a Brooklyn i per conviure amb la monotonia combina opiacis (Percocet), estimulants (Adderall) i relaxants musculars (Flexeril). La jove narradora de Mi año de descanso y relajación, d’Ottessa Moshfegh, també s’infla a còpia de pastilles, però el seu camí és el dels somnífers: l’abús de substàncies sedants, de barbitúrics i antipsicòtics assossega el personatge, però provoca l’efecte contrari al lector, que des de les primeres pàgines del llibre intueix que sota el vernís humorístic que l’autora nord-americana aplica a moltes escenes hi batega un drama segurament irresoluble.
Hi ha moltes maneres de llegir aquesta novel·la. Et pots deixar bressolar per blurbs com els de Lena Dunham (“És l’h*stia de divertida” i banalitats similars). Pots fer-ne una lectura comparativa amb autors que s’han especialitzat en mostrar les ombres de l’ànima humana -de Charles Bukowski a Shirley Jackson, passant per Flannery O’Connor i Harry Crews-, i jugar a discernir quin d’ells arriba més lluny i és capaç d’abocar més atrocitats per pàgina. Hi ha l’opció, en canvi, de centrar-se en el text: què diu i com ho fa, més enllà de deixar-se condicionar pel hype mediàtic i pel rosari de referències sovint agafades pels pèls. Mi año de descanso y relajación és una novel·la sobre la necessitat de desconnectar d’un món idiota a partir d’un mètode encara més idiota, la ingestió desmesurada de pastilles amb l’objectiu d’hibernar tant de temps com sigui possible per fer net. La resistència íntima s’esmicola igual que els comprimits amb trazodona, zolpidem i pentobarbital.
UNA INSATISFACCIÓ PERPÈTUA
Tenim una narradora que perd la feina en una galeria d’art on el críptic Ping Xi exposa gossos caniche dissecats que treuen rajos làser pels ulls. Sense feina però amb diners, opta per no sortir de casa. De tant en tant truca a l’examant, Trevor, que només sembla interessat en les fel·lacions que li pugui fer; per sort, també la visita la millor amiga, Reva, obsessionada amb perdre pes i amb un home casat amb qui comparteix oficina. Totes dues són novaiorqueses benestants. Totes dues estan insatisfetes i malden per sobreviure a còpia de fàrmacs o del vòmit compulsiu. A la narradora li encanta la versatilitat interpretativa de Whoopi Goldberg i fabula sobre la seva vagina, “ferma, honesta, magenta”. Reva, en canvi, està més pendent de l’esquelètica figura de Kate Moss.
Moshfegh, que anteriorment ha publicat Mi nombre era Eileen (2015, en castellà a Alfaguara) i els contes de Homesick for another world (Vintage, 2017) demostra en nombroses ocasions que l’observació i la imaginació combinades amb encert són capaces d’oferir dosis precises de mala llet: passa quan descriu la consulta de la doctora Tuttle, on hi ha números endarrerits del National Geographic i joguines per a gats (al lavabo hi troba “pólvores antimicòtiques”); també en l’aproximació a la sensibilitat de les galeries d’art (“El mercat es va allunyant de l’emoció. Ara tot va del procés i de les idees i de la marca”); quan esquartera verbalment els hipsters; quan recorda els seus pares morts durant el capítol del funeral de la mare de Reva, probablement el millor de la novel·la.
L’única treva que el llibre ofereix és l’el·líptica història d’amor entre les dues amigues. La resta dels seus cervells es poden comparar, com diu la protagonista sense nom, amb “un camió d’escombraries ple fins dalt”. Moshfegh explica aquestes deixalles meravellosament bé. No hi ha ni una sola pàgina que avorreixi. Els diàlegs són brillants. Per llegir-la, això sí, cal passar per un bon moment anímic: en cas contrari, la novel·la pot tenir efectes secundaris.


36 comentaris:

  1. Aviam, no volia ser menys, tothom recomanant a tort i a dret lectures per al confinament de tema pandèmic, però vaig tard i ja està tot molt triat. Que si El quadern gris, que si La pesta, que si el Decameró, que si el Diari de l’any de la pesta, que si l’Assaig sobre la ceguesa. Que no, que no, deixa-t’ho córrer, massa fressat. Però, recordem-ho, és important, no volia ser menys. Un gran motor. Llavors m’ha vingut al cap aquesta novel·la, una compra rampell d’ara fa un any, allò que estàs en una llibreria i una et crida i tu le dices ven. Me la vaig empassar en una tarda, així que em devia agradar, dic jo. Me n’ha quedat el record d’una narradora amb molta mala llet, però fineta, d’aquelles que fan sang amb un somriure a la boca, una mala llet adreçada al món en general i a la cosa artística, al postureig artístic, més ben dit, en particular. I les escenes amb la seva terapeuta, que potser no són tan bones com les d’en Tony Soprano en la consulta de la Dra. Melfi, però que déu ni do. I un enterrament, també. I la resta, oblidada, que no tinc prou capacitat al disc dur (ni de l’altra, tampoc). La cosa és que fins fa uns dies pensava que només l’havia llegida jo, perquè no n’he sentit a parlar gaire, per no dir gens. Finalment veig que no, que en Nopca també va picar l’ham. Total, que no va de pandèmies, no hi ha cap virus amenaçador, tret que considerem els humans la pesta més gran sobre la capa de la terra, sinó que va d’una que es confina durant tot un any perquè no pot més amb la vida.

    Ja està, ja soc com tothom. Quin descans. L’originalitat està sobrevalorada.

    ResponElimina
  2. LLISTA TONTA.

    Va, un recull de llibres sobre tema pandèmic (i adjacents) que he anat trobant porài.

    · El quadern gris, Josep Pla. (La grip espanyola com a excusa i prou)
    · La pesta, Albert Camus. (Es diu que està basada en l’epidèmia de còlera que va patir la ciutat d’Orà l’any 1849)
    · Decameró, Bocaccio. (Uns confinats per la pesta negra, que se la passan explicant històries)
    · Assaig sobre la ceguesa, Saramago. (Una plaga de ceguesa blanca)
    · Diari de l’any de la pesta, Defoe. (Pesta bubònica, que no borbònica)
    · El amor en los tiempos del cólera, García Márquez. (Como su título indica!)
    · La muntanya màgica, Mann. (Un que va de visita a un sanatori de tuberculosos i s’hi queda set anys)
    · Els promesos, Manzoni. (Dos capítols retraten la pesta de Milà del 1630)
    · The last man, Mary Shelley. (Novel·la apocalíptica sobre una pesta que assolarà la humanitat i no deixarà ni l’apuntador. Caram, la Shelley)
    · Sóc llegenda, Richard Matheson. (Una pandèmia bacterològica que provoca símptomes similars als del vampirisme clínic)

    I si ja en teniu prou de ficció, i voleu una miqueta d’assaig, La malaltia com a metàfora, de la Susan Sontag (Sobre la tuberculosi i el càncer). Diu la Marina Espasa:

    Amb lucidesa i una capacitat analítica intacta (l’escriptora estava malalta) explica com aquestes malalties van marcar el camí de l’individualisme en assenyalar persones concretes i aïllar-les de la societat, com es van adaptar als cànons romàntics, com es van convertir en una condemna per a segons quins models de vida. I com les metàfores que generen “són sobretot un vehicle per a les grans insuficiències de la nostra cultura: per a les nostres actituds superficials sobre la mort, per a les nostres ansietats respecte dels sentiments, per a la nostra incapacitat de construir una societat industrial avançada que reguli el consum d’una forma adequada”.

    ResponElimina
  3. Uf, llegir sobre pandèmies enmig de la pandèmia! No sé jo...

    ResponElimina
  4. T'has descuidat el llibre que dona peu a l'adjectiu recurrent en aquests casos : L'APOCALIPSI !!
    Miquel V

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fa uns dies ja vaig fer sortir els quatre genets aquells que venen de Bonanza, home.
      Jo soc més del llibre d’Ezequiel, ves.

      «El dia que vas venir al món, no et tallaren la badiella, no et rentaren amb aigua per netejar-te, no et friccionaren amb sal, no et faixaren amb bolquers. Ningú no s'apiadà de tu, fent-te una sola d'aquestes coses per compassió. Fores llançada en ple camp, de fàstic que feies, el dia que vingueres al món. Jo passava vora teu i vaig veure com espernetegaves en la teva sang. I et vaig dir: "Viu". I et vaig veure en la teva sang i et vaig dir: "Viu"».

      Elimina
    2. Amén. Crec que tornaré a llegir la Lila de la Robinson, sí.

      Elimina
  5. Hola, jo fins avui n'he llegit dos de Philippe Claudel: Bajo el arbol de los Toraya i L'arxipèleg del gos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs jo vaig acabar el Claus i Lucas, continuo amb Una odissea de Daniel Mendelsohn, combinada amb la d’Homer (en Simpson no, altre; si no faig la broma, rebento), Embassament 13, de John McGregor.

      Elimina
    2. A mi la que m’agrada molt d’en Claudel és aquella de Les ànimes grises. Molt.

      Elimina
  6. Les ànimes grises la vaig llegir després de la neta del senyor Linh, totes dues em van agradar molt i molt. I després de Claus i Lucas van venir les altres dues que ja he mencionat.

    ResponElimina
  7. Ara no sé què faré, em sembla que en tinc alguna de les que has mencionat. Ja buscaré.

    ResponElimina
    Respostes
    1. També és un bon moment per rellegir el que tenim per casa. Un clàssic, per exemple.

      Elimina
  8. Penseu que les biblioteques són online, per tant per triar i remenar.

    A La Casa dels Clàssics auests dies es llegeix Medea d´Eurípides, bons comentaris.

    Club editor cada dia una entrega d´Història de dues ciutats de Dickens.

    Seguim llegint!

    Imma

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo segueixo la lectura de Medea a la casa dels clàssics. Els mano a mano entre en Raül Garrgasait i en Roger Aluja són de traca i mocador. El llibre que llegeixo jo, aquell de l’Odissea, va d’aquest pal, també.

      Elimina
    2. https://mobile.twitter.com/CasaClassics/status/1244564217585455104

      Elimina
    3. Doncs sí, "de traca i mocador".
      Per mi un luxe perquè aquests clàssics sempre els vaig deixant, a no ser que els vegi a teatre.
      Me´n vaig a veure la Medea a La Casa dels Clàssics.

      Imma

      Elimina
    4. Sí, aviam què expliquen avui.

      Elimina
  9. No sabia res d'això!!

    ResponElimina
  10. N'hi ha més per llegir online?

    ResponElimina
  11. Tens aquesta plataforma de llibres electrònics de les biblioteques, Maria. I pelis i revistes...

    https://catalunya.ebiblio.es/opac/#index

    ResponElimina
    Respostes
    1. I si tens cap problema, és senzill de fer anar, ja veuràs, xiula!

      Elimina
  12. Ja està!! les partícules elementals però com que no tinc adobe ebook he hagut de fer al navegador. Però ara cada cop que el vulgui obrir, haig d'entrar al meu compte i allà el trobaré? com ho faig per engrandir? em diu que la cadena és massa curta

    ResponElimina
    Respostes
    1. Però ja t’has descarregat l’Adobe i has seguit totes les instruccions? T’has fet el préstec del llibre? Què vols dir que ho has fet al navegador? T’ho pots descarregar a l’ordinador, a una tauleta o al mòbil. Ai, que em sembla que has corregut massa. Mira’t els videos d’ajuda. Sap greu, però ara vaig a sopar.

      Elimina
  13. si he corregut massa, ho he fet pel ordinador. Però ara ja m'he baixat l'adobe digital a l'ordinador i he retornat el prestec que tenia, haig d'esperar 1 dia.
    Ostres, això de llegir instruccions no tinc paciència.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai, la divina impaciència. No et demanis Les partícules elementals, perquè no farem club. Si no el pot tenir tothom, no té sentit.

      Elimina
  14. Ok però moltes gràcies per la pàgina. Segur que era la única que no ho sabía.

    ResponElimina
  15. però s'acaba o no, d'una p...a vegada (el mon, vull dir ) ?!
    això ja sembla una d'aquelles sèries de televisió que sembla que agraden tant al personal que tenen dos mil temporades...
    us imagineu un llibre infinit ? o una peli, més llarga que l'Empire de Warhol (que tothom en parla i ningú ha vist), que no podéssim sortir mai del cinema ? doncs això és el que sembla aquest fals apocalipsi
    miquel hyde

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sembla ser que el món encara va rodant. Jo no penso tornar a posar mai més un peu a fora. No em traureu de casa ni amb fòrceps. El meu psicoanalista virtual m’acaba de diagnosticar agorafòbia.

      Elimina
    2. Així estan les coses.

      Elimina
    3. En algun moment hauràs d'eixir a comprar llibres!

      Elimina
    4. No et pensis, tindria manera de fer-me’ls portar. El que no em puc fer dur a domicili de cap manera és el bosc. I això sí que ho trobo a faltar, la veritat.

      Elimina
  16. Doncs jo, mireu la paradoxa, que sóc sociable forçat, misantrop medicat i nihilista corregit, sempre disposat a estar confinat sense necessitat que el bon papà Estat m'ho demani, crec que quan pugui sortir ja.no.tornaré mai més a ficar-me en una casa, ni mirar mai més internet ni tv i sobretot no trepitjar cap supermercat...a la intempèrie, que diria Pedrolo.
    Dr Vilardekyll

    ResponElimina
    Respostes
    1. La vida a sol i serena, es podria titular la novel·la. I rima i tot.

      Elimina
    2. Lo teu és un cas flagrant d’esperit de contradicció, doctor.

      Elimina