“Les espècies que sobreviuen no són les més fortes ni les més intel·ligents, sinó aquelles que s’adapten més bé al canvi”, recorda la protagonista, Paula Cid, una neonatòloga d’un hospital barceloní que ja quaranteja, òrfena de mare des de petita, i que va decidir no casar-se ni tenir fills amb la mateixa rotunditat que la va impulsar a viure lluny del barri on va néixer. Orriols cataloga els estats d’ànim de la protagonista, les seves conversions graduals a la nova circumstància, la dificultat de la invenció d’una rutina nova mentre combat els mals d’una pèrdua, la ràbia contra la desil·lusió de saber-se enganyada, la part de la vida incoherent d’una dona que, de sobte, s’ha vist abocada a l’errància moral. El principal encert d’Orriols és haver concedit als vaivens emocionals de la protagonista una textura versemblant, i aconseguir que tots els seus actes vagin acompanyats de la mateixa “melodia agredolça”, “minimalista i molt commovedora”, que Paula Cid detecta a la composició musical que el seu pare li dedica després d’un dinar de Nadal.
Els millors moments d’Aprendre a parlar amb les plantes són quan Paula Cid adquireix tot el protagonisme i no es relaciona amb ningú, quan analitza el seu present, quan indaga quin futur l’espera, quan examina com la felicitat inicial de la seva vida en parella es va anar decandint sense que res d’excepcional l’avisés que era així: són moments de silenci, de soledat, d’espera d’alguna cosa inaprehensible —potser l’elaboració d’una nova sensibilitat afectiva i moral—, de molta tristesa, i els conflictes de la protagonista són de tal intensitat que acaben per convertir-se en verdaderes accions. Quan se surt d’aquests cercles, però, la vivesa de la novel·la decau perquè els personatges secundaris que es relacionen amb la protagonista —i les situacions que desencadenen— semblen complir al peu de la lletra amb les trivialitats que s’esperen del model que representen: la mare de la seva parella és tal com l’imaginari popular concep la figura d’una sogra; l’amant que coneix a l’aeroport d’Amsterdam té algun punt de semblança amb el protagonista d’Els ponts de Madison —del llibre, no de la pel·lícula—; i l’alegria jove de les infermeres i la satisfacció maternal de l’amiga íntima que l’acompanyen al llarg de la novel·la només serveixen per puntejar una cosa òbvia: el trasbals de la seva nova situació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada