dilluns, 15 de febrer del 2010

espavilant ocells (amb una samarreta de the ramones)


Jo, als joves, els dic: no escriguis mai res que no sigui fruit de tu mateix; escriu sempre alguna cosa en la qual puguis retrobar-te. Si creus els altres i et desvies de la teva veritat íntima, sempre produiràs una cosa borda i et faràs malbé.

Juli Garreta

Me'n faig creus. Si fa dos minuts algú em diu que disposo de set vides —ni que fossin llarguíssimes i avorridíssimes— i que amb tant de temps al meu favor corro el risc d'arribar a trobar-me asseguda al sofà de casa escoltant sardanes, engego la màquina d'espavilar renecs i amago l'ampolla de ginebra. T'has begut l'enteniment i uns quants gintònics, li hagués dit al tal algú, per no parlar d'altres psicotròpics. I és que a mi —com deia en Sagarra i per fer-ho bonic— la sardana m'agrada sentir-la de lluny.
Dos minuts després, i amb una única vida, el molt traïdor del meu peu dret marca el ritme de Juny, del mestre Garreta. Així estem. La culpa, vosté la té tota, senyor Lara. Perquè si algú mira d'explicar-me -des de l'estimació més profunda, des de la veritat més íntima- retalls del que li plau cosits amb el fil de la seva sensibilitat, abaixo la guàrdia i miro de comprendre. I tant me fa que sigui la cobla, la pilota valenciana, el punt de creu, o Lewis Carroll.
I sort que ja he acabat de llegir Una màquina...Si arriba a durar un parell de capítols més, no descarto trobar-me fent molla amb els talons, braços enlaire. Llavors correria a demanar a en Mitchum si encara conserva aquella samarreta de The Ramones. I si me la deixa.



10 comentaris:

  1. ...i tant que la tinc i si la vols dur, només m'ho has de dir, la rento i te la porto...

    ..jo sóc un decidit defensor de la idea de que un llibre et pot canviar la vida, però no fins el punt de que t'arribin a agradar les sardanes....

    ..pregunteu-li a la caterineta què passa si vas a la plaça a escolatar sardanes...

    ..El post molt maco, el primer paràgraf m'agrada tant que fins i tot em sap greu no haber-lo escrit jo...


    ...el llilbre m'ha agradat molt, l'he trobat excel·lent. Per mi hi ha un text que sobresurt dels altres, el dedicat a Garreta, que conté un fragment memorable, que, segons com, et pot posar la pell de gallina: l'autor, posseit per un alè de vida s'enfila a una carena i es posa a ballar sardanes, per un moment m'ha semblat entendre el que es deu sentir escoltant sardanes...

    ResponElimina
  2. Malgrat que el llibre m'ha encantat, encara no m'agraden les sardanes, Mitchum. De totes maneres, passa'm la samarreta, plis. No se sap mai.

    ResponElimina
  3. Heus aquí -i dit ras i curt- la pega de tot el que hem de mal sepultar per mor d'intentar accedir la modernitat.
    ¿Deixarem mai de ser ausetans o laietans que tenim altre desfici que el de confondre's amb els romans?
    M'agrada imaginar al Joe Ramone, casualment a la plaça de Vic, afegint-se a una rotllana sardanista; ni que fos per gaudir el primer pla del bategar de les metes d'unes bones pubilles! Einstein ja va deixar dit que poques músiques li havien plagut tant com la de les nostres cobles...

    ResponElimina
  4. Ai, Girbén, jo, com diu un cèlebre vigatà, sóc moderadament moderna. Ara, això del tible em costa molt. Em fa el mateix efecte que l'orgue de Bach, en el sentit que si ho sents però no ho escoltes, sembla ben bé un ídem, però de gats. Masses notes. La ignorància, que és molt dolenta.

    [falta poc, eh?]

    ResponElimina
  5. Ai, Matilde, que aquest llibre ja comença a fer-me por! No t'haurà posseït? Vols que t'envii un exorcista de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana?

    ResponElimina
  6. Vade retro, Allau. Ni se t'acudeixi, que igual m'envien en Màrius Carol en pijama!! O la mariadelapau!!!
    Per això de l'exorcisme, per dir-li d'alguna manera, et faria res mirar d'aconseguir-me a Paolo Giordano. I no és que m'entusiasmi el seu fraseig, precisament. De fet no li he llegit cap llibre.

    ResponElimina
  7. Paolo Giordano, Paul Auster, Michael Chabon... ja veig el tipus de "literatura" que t'agrada, Matilde.

    ResponElimina
  8. Ej que sóc una intel·lectual, Allau.

    ResponElimina
  9. jo també tinc gelos de l'entrada, però no m'arriben a encegar com per no reconèixer el mèrit només del vostre blog que en té moltes d'entrades que es deixen llegir i que conviden a llegir les lectures que recomaneu

    d'això es tracta, no? d'encomanar entusiasme, aquest estat d'ànim tant escàs, però ensems tant necessari per afrontar algunes lectures que no gosàvem fer però que, un com iniciades ens són no només plaents sinó que s'arribaran a comptar entre les millors

    fer venir ganes de ballar sardanes amb un llibre o de llegir un llibre d'en Jordi Lara amb un blog, no és el mateix art?

    l. anglada

    ResponElimina
  10. Gracies Lluís .
    Crec que expresses exactament el sentit del blog. Gracies again.

    Per cert, has llegit l'Eudora Welty???

    ResponElimina