Ai aquests clubs de lectura, que fan que acabis ullerós una vigília de Sant Jordi tot intentant entrar a les grans mansions novaiorqueses d'ara fa un segle a força de mirar pels espiells!
Com que, pel damunt de tot, acabem sent lectors de la biblioteca que volem, feia anys i panys que no m'abocava a unes pàgines tan farcides de "forts batecs del cor" com les de The House of Mirth de l'Edith Wharton; i que consti que, proclamant una falta absoluta d'entrenament en lectura sentimental, no vull dir que em consideri un home insensible i corsecat.
Deixeu-m'ho dir: I que poc carnal era, encara, el seu sentimentalisme! I quin esclavatge suposava el fortificat codi social de la casta dominant que ens retrata (hereva, com bé ens recorda, de l'emigració puritana)! També queda clar que, si avui encara ens aboquem a les enutjoses trifulgues d'aquella societat d'ambiciosos, és per a descobrir-hi indicis de canvi. Una possible evolució que, des de la seva condició d'infiltrada, l'Edith Wharton propiciava amb fines eines literàries.
En aquest punt no podia deixar d'associar-la a l'obra d'Erich Salomon. Els procediments de la Wharton (tant pel fons crític del mètode, com per la forma: una iconografia concisa d'aquella alta societat), no estan lluny dels del fundador del fotoperiodisme...
Imaginem-lo pels salons de primera d'un gran transatlàntic, després d'haver disposat una discreta càmera d'alta lluminositat accionable a distància, i acostant-se a l'escena a fi d'agençar-la, amb subtilesa i segons les seves intencions, abans de disparar.
Potser sí que havien passat vint anys entre l'un i l'altra -un lapse insignificant pel conservadorisme del poder-, però jo hi veig afinitats.
Bé, de coses sí que n'havien passat... Perquè, abandonat pels mateixos que ell havia elevat fins l'olimp de les grans revistes il·lustrades, Erich Salomon i tota la seva família acabarien als crematoris d'Auschwitz.
Queda tot un altre pla de reflexió sorgit de la novel·la, el de la complexitat (compartida amb els grans simis) de la nostra dependència social.
M'estalviaré el grapat d'experiències viscudes del joc -permanent i canviant- de fílies i fòbies, d'excitants adscripcions i cruels refusos, de capelletes i d'antagonismes..., del mateix joc que qualsevol, sigui poeta, artista, frare o aturat, i des de l'escola bressol en endavant, pot anar acumulant al cap dels anys. I, tot i que en res difereixin de les nostres, a qui -de tant en tant- no li plau saber de grans penúries quan afecten a aquells que han vist passar la vida rere els finestrals del Círculo Ecuestre? Com la d'aquell campió -de jove dels esports i dels negocis de gran- que va acabar marxant d'amagatotis -embolicat amb una catifa- del carrincló hotel on havia mort de sobredosi de viagra.
Aquí, i respecte al món Wharton, hom hi detecta, si no un progrés sí un canvi. La hipocresia pot ser la mateixa però la carn ara queda més al descobert.
Ai, Girb, my huckleberry friend, la de Salomon no és pas l'única associació que t'ha suggerit la novel·la, veig. Sí, a l'Holly Golightly també li agradaven molt els diamants. I era pobra, com la LilY Barth, i lluïa el vestidet negre de Givenchy com ningú, palplantadeta davant l'aparador de Can Tiffany.
ResponEliminaUn bon text del Jordi, i que m'ha permès comprendre l'elecció de la imatge que il·lustra el programa del mes. Recordo que un dia em va dir que no li agradava llegir novel·les, però veig que quan s'hi posa pot dir-ne moltes coses. Potser aquesta és la millor manera de "criticar" un text: explicar tots aquells pensaments i imatges que ens ha suggerit.
ResponEliminaEspero amb candeletes (no suporto "frisar") la portada i els possibles comentaris a Marsé.
L'honor que ens fa en Girbén cada mes (sempre que expresso agraïment i admiració sembla que doni sabó Lagarto, és un defecte que tinc!) és collonut, Lluís, que ens dóna la seva versió en imatges. Qui ens ho havia de dir!
EliminaI jo també espero Marsé: la portada d'en Girbén, l'entrevista que, bocamolla, ja anuncio que li farem, i per culpa teva, val a dir, l'apunt que ja m'ha fet arribar l'amic Espai de llibres per a donar el tret de sortida i que m'ha deixat la medul·la fimbrant de dalt a baix...I el tornar a la Teresa, vint i sis anys després, ara que ja tinc la mateixa edat que la mare, la Marta Serrat, vull dir, i la mateixa que la novel·la, que és del 66, com jo. I a Horta, i al Peseta del Carmel. Crec que hauré d'anar amb compte, que si em deixo anar potser la cosa derivaria cap allò del "bloc personal encobert", i no és cas.
Jo ja estic tot nerviós... Això serà un gran final de curs, efectivament. En contra de les retallades, aquí a tirar la casa per la finestra (i a vere quan em passes el text de l'Espai de llibres, que rule).
EliminaBueno...vale...d'acord. Perquè t'has currat lo de l'entrevista, que si no...
EliminaUi, ui... Que encara m'estarrufaré!
ResponEliminaDiré que, en un principi, enlloc del te fort del títol hi posava veronal, però que després em va semblar lleig donar pistes.
Que ara ens sembla inversemblant que en aquelles estades regalades a les mansions de camp no hi hagi cap escena de piscina.
Que, a l'estampa original de Can Tiffany que vaig replicar a la portada, no hi apareix l'Audrey de Givenchy sinó l'insuperable Anna, amb uniforme de turista i fotent cara de "porfa, una pedreta, ni que sigui la més petita que tinguin..."
Que vaig estar a punt de canviar tot aquest text i que al capdavall ho vaig desestimar.
Que, després d'uns centenars d'ascensions al Carmel, això del Marsé em sembla regalat.
Estarrufat una mica, que és de franc (en els dos sentits del mot) i, al cap i a la fi, és l'única cosa que mos endurem. MUac!
EliminaAi, que m'ha caigut una cosa d'aquestes...un ' , vaja. Estarrufa't, estarrufa't.
EliminaTinc tantes ganes de llegir Marsé com de posar-me a dieta. Teniu un mes per convènce'm (de posar-me a dieta preferiblement).
ResponEliminaDoncs, res, fora, ni Marsé ni mètode Dukan (el bestseller del moment pel que fa a l'operació biquini); tu pilla't l'Stoner o El teatro de Sabbath o Las bicicletas son para el verano i les piscines per a pixar-s'hi, què sé jo, però aquí toca Si te dicen que Marsé. Si aconseguim fer-te venir ganes de Teresa, jo m'afaito el bigoti. T'ho juro.
Eliminam'agrada molt aquesta portada pel club de lectura de la Wharton, però trobo poques semblances entra la Lily i la Hollie ; a més la peli de l'Edwards desvirtua el personatge,i no crec que l'Audrey sigui l'actriu adient, per molt Givenchy que l'hi posin i molta icona amb vinagre tamany pòster que vulguin els moderns ; per a mi, només la salva el riu de la lluna d'en Mercer i en Mancini
ResponEliminaen canvi, la pel.lícula sobre "La casa de l'alegria", trobo que està molt bé, tot i que l'actriu sembla que hagi sortit d'Expedient X per enfundar-se un vestit d'època que algun marcià ha deixat al carnaval
En Hyde ha pelat el doctor? O és que el trànsit d'una personalitat a l'altra no ha anat com havia d'anar i la cosa ha acabat en una mena d'aiguabarreig, que ves a saber ara de qui coi és aquesta cama? Ai, espero que estigueu tots bonets, i que no hagi set res.
EliminaLes semblances Lily-Hollie són molt poqueta cosa:
a)Ambdues pobres, però sense vocació
b)els agraden els diamants i els Givenchys, etcètera
c)s'han de casar amb un pagano que es faci càrrec dels barrets i les maragdes perquè elles no tenen possibles. I prou.
A mi també m'ha agradat L'alegria de l'Scully. Em va caure la llagrimeta i tot. Què ho deu fer, que jo amb una novel·la no plori ni per mal de morir i en canvi al cine haig de vigilar que sinó m'espatllo el maquillatge?
(Què m'has de dir de l'el·lipsi que m'he marcat?)
la nostra personalitat, més que aiguabarreig, és com tot, a internet, que existeix en la mesura que un vulgui que existeixi : t'inventes un nom, l'hi dónes una vida diferent a la del cervell que l'ha dissenyada, et descarregues una foto simpàtica perquè acompanyi el nom i, fins i tot, pots usurpar una personalitat i inventar-te una biografia, i ja està, ja tenim algú...
ResponEliminai com el gat de Cheshire, aniré canviant de forma i nom (però l'autor segueix sent el mateix)
ResponEliminaximpleries
ResponEliminaen el fons, tot el que no siguin les poquíssimes obres que ha deixat la humanitat, són ximpleries
ResponEliminaTens raó, sort de la penicil·lina i coses així que si no.
Elimina