dimecres, 3 de gener del 2024

una al·lucinació eròtica


«Per altra banda, hi ha una cosa, que és que hi ha una novel·la molt més gran que Solitud, però que s'hi assembla molt i que és produïda en les mateixes condicions, que és Wuthering Heights, el que aquí a Espanya acostumen a traduir per Cumbres borrascosas. Ara bé, quant al llibre d'Emily Brontë, en el cas de la família Brontë, resulta que tenim tantíssima documentació, tanta quantitat de cartes, de memòries de tota la família (perquè eren tres germanes, un germà i el pare, que tots empastifaven paper amb una profusió enorme) que no hi ha cap dubte que, a Wuthering Heights, Emily Brontë tenia perfecta consciència del que es feia. Era també la mateixa mena de novel·la —també una al·lucinació eròtica— i, com dic, en aquell cas ningú no ho posa en dubte perquè hi ha documents. Però hi ha una cosa que, des del punt de vista de la crítica, en certa manera, és avantatjós, que és que Caterina Albert no era tan bona artista com Emily Brontë. És a dir, que Solitud té el que Wuthering Heights no té, que és clivells, moments en els quals la construcció simbòlica flaqueja una mica i, aleshores, per sostenir-se, Caterina Albert ha de fer comentaris. I els comentaris demostren que la seva lucidesa quant al joc simbòlic és absoluta.»

 

Gabriel Ferrater. «Solitud, de Caterina Albert». A: Tres prosistes: Joaquim Ruyra, Víctor Català i Josep Pla. P. 65.


8 comentaris:

  1. Conferència pronunciada per Gabriel Ferrater el 17 d'abril de 1967, per encàrrec de la Càtedra de Llengua i Literatura Catalana de la Universitat de Barcelona.

    Gabriel Ferrater va proposar una interpretació psicoanalítica de Solitud. Ferrater fou el primer d'adonar-se que a la novel·la sovintegen els símbols sexuals, als quals concedeix una gran importància.

    El contingut metafòric d'aquests signes es pot dividir en tres grups: els referits a l'agressivitat dels homes (representats per objectes durs i tallants, símbols de la virilitat), el que giren a l'entorn de la impotència sexual masculina (representats per objectes flàccids i tous) i els que es refereixen al cos de la dona. El crític també va ser el primer d'apuntar dues característiques fonamentals de la construcció de la novel·la: les descripcions paisatgístiques que estableixen comparacions entre la muntanya i el cos femení i la relació entre sexualitat i maternitat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La visio del Sr Ferrater .. és la que vaig client jo

      Elimina
  2. Ara representa que ens tocaria identificar els símbols sexuals dels Cims...

    ResponElimina
  3. He llegit coses que no us creuríeu. Per exemple, que quan el senyor Earnshaw, el vell, ha de viatjar a Liverpool demana als fills quin regal volen que els porti i la Cathy, de sis anys, vol un fuet (no dels típic de Vic, no: un estri d'aquells per colpejar els cavalls). D'això a interpretar que la relació Catherine-Heathcliff té característiques sadomasoquistes, és bufar i fer ampolles.

    ResponElimina
  4. O que Catherine i Heathcliff són vampirs. Vaig a prendre un ibuprofèn.

    ResponElimina
  5. Solitud mola molt més.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No t'ho sabria dir. Totes dues m'agraden molt!

      Elimina
  6. A mi també, però el final de Solitud... Veig la Mila girada, seriosa, convençuda, mirant el Matías amb tot l'odi i dient-li que, si la segueix, el mata. Brutal.

    ResponElimina